bijeenkomst


 TAKE OFF

 NIEUWS

 BIJEENKOMST

 LEDEN

 LINKS

 HANDLEIDINGEN

 VLIEGROUTES

 ONLINE VLIEGEN

 FOTO

 FORUM

 CONTACT

 NIEUWSBRIEVEN

 DOWNLOAD

 COCKPITS

 FACEBOX

 HISTORIE

 

Bijeenkomsttop                                                                   << home<<

FS Rijnmond komt op de eerste maandag van de maand bijeen in

Gebouw "de Vijverhof "
Reigerlaan 251
2903LJ  Capelle a/d IJssel
 
                                      Aanvang 20.00 uur  (deur open 19.30 uur)
 
In de maanden juli en augustus is er geen bijeenkomst.
 
! Kijk ook altijd even onder de knop "Nieuws" voor nieuw toegevoegde info of links.

                               


Nieuwsbrieven archief

       
Bijeenkomst  maandag 1 mei

Deze keer een praktische flightsim avond met van alles wat.
 * Persoonlijk advies over soft- en hardware, installeren, navigeren etc.
 * Een beginners hoek voor de eerste stappen in Flightsimulatie.
 * Verder staan enkele systemen  opgesteld om zelf mee te vliegen.
 * Alle ruimte om onderling ervaringen uit te wisselen.
 Problemen ondervonden bij het vliegen? Leg ze voor aan de deskundigen!
 Kijk ook op ons Forum.


Aanwezige leden verzoeken wij behulpzaam te zijn bij het op- en afbouwen van de systemen).

Dirk Simon (coördinator)  


 

Bijeenkomst maandag 5 december 2016

Introductievlucht DC3 - C47 van Manfred Jahn/Jan Visser
Nico Commijs hield - na een gedegen voorbereiding - zijn presentatie over deze DC3-C47 V3. Erg jammer dat dan de - Club PC -  die hiervoor gebruikt moest worden, de vlucht kennelijk nog niet geheel aan kon. Enkele functies, het nieuwe unieke klik geluid van de knoppen en het juist zo kenmerkende geluid van dit historische toestel moesten we ontberen!! Dirk ....... hier is nog werk te doen!!

De DC3-C47 kreeg een grandioze opknapbeurt (V3) van Manfred Jahn en een nieuwe virtuele cockpit van Jan Visser. De repaint - Aero Holland - is daar op een mooie toevoeging. Hier nog een keer alle besproken zaken waaronder ook de beloofde PDF van Nico met  Wetenswaardigheden en Info , de  Repaint Aero Holland , de Manual , de DC3-C47 V3 Jahn/Visser  en de Installatie instructie.
(ook te vinden op de downloadpagina)

 

 

 

 

 

 

<<top<<

 

 

 

 

Bijeenkomst maandag 4 mei 2015

Tijdens de gloedvolle presentatie heeft Jan Verkerk een aantal gratis en betaal navigatieprogramma's behandeld. In deze download zijn ze opgesomd. Jan werkt zelf met EFB Electronig Flight Bag en FS commander.
Voor het onbeperkt rondkijken in en buiten de cockpit gaf Jan de tip om dit te doen met de muis en niet met de knoppen op de besturing.
Gebruik hiervoor de keyboard toets "Shift-O"   Download hier een volledige lijst met keyboard commands voor FSX.

 

Bijeenkomst maandag 13 april 2015

ATC Presentatie van Dirk Simon
In aansluiting op het onderwerp van Thijs Libregts ging Dirk Simon in op ATC (Air Traffic Control) Zonder communicatie kan het vliegverkeer niet goed worden afgehandeld. Hoe verloopt de communicatie tussen piloot en de toren. Aan de hand van de voorbeelden op de site van IVAO - de Pilot Manual - geeft Dirk uitleg hoe de communicatie verloopt. Hij begon zijn verhaal bij de Cockpit Preparation voor een kleine vlucht van Brussel en eindigde bij de landing op Schiphol. In de Pilot Manual kan je zelf de gesprekken nalopen. De ATC communicatie kan je ook nalezen en downloaden in  NL handleiding  Ook de handleiding - Tekstverklaring en communicatie procedures - geeft goed inzicht en kan je downloaden.
Tenslotte werd een Flight progress sheet gepresenteerd.

 

ATC uitluisteren
In vervolg op de ATC presentatie in april hier 2 aanvullingen van Ad Koolmees. 

ATC via een app

Download de app op:  LiveATC.net (betaald). Voor het opzoeken in de App Store moet je wel de optie "Alleen iPhone" aanklikken anders vind je hem niet, het is nl. een APP voor de iPhone maar hij werkt ook op de I-Pad.
ATC1.jpg ( Afbeelding zoals in de App Store )
ATC2.jpg ( Afbeelding zoals geďnstalleerd op de I-Pad )

ATC op de PC
Ga hiervoor naar 
www.liveatc.net/feedindex.php?type=international
De rode vlakken in deze website zijn Airports die je op dit moment niet kan beluisteren. De groene vlakken kan je wel beluisteren. In het groene vlak aantikken "Listen right in your browser".
Het kan zijn dat als je de eerste keer van deze site gebruik maakt, dat je een viewer of player aan moet geven om dit te beluisteren.
Zelf vind ik het ook wel leuk als ik online vlieg en er op dat moment geen online ATC is om dit als achtergrondgeluid er zachtjes bij te hebben. Dat maakt het online vliegen toch weer iets realistischer. (sla de link op bij je favorieten) Ad Koolmees.

Aanvullend nog een hint uit de spotters wereld:

1.) Maak een account aan op: http://www.atcbox.com/
2.) Ga daarna naar deze link: http://www.atcbox.com/streams/popup.php
3.) Als je met de lifeliner 2 wilt meeluisteren moet je EHRD: Rotterdam Airport:
    Tower
aanklikken.
4.) Het .php bestand openen met kladblok en de link die erin staat kopiëren in je
     browser.
5.) Je kan nu meeluisteren, niet alleen de lfl02 maar ook eventuele politieheli's en de
     civiele vaart.

 

 

 

 

Bijeenkomst maandag 30 maart 2015

Visual Flight Rules

Presentatie van Thijs Libregts over gedrag in de lucht.
Hoe aanvliegen op de luchthavens, welke regels dienen in acht te worden genomen.
Ook bij het on-line vliegen met elkaar is het van belang de vliegregels te respecteren!
Thijs, zelf practiserend vlieger hield een gloedvolle presentatie met ondersteuning van een mooie powerpoint. Bij zijn uitleg over Aviate toonde hij aan de hand van een 50 jaar oud demo model de werking van de bewegende delen aan het vliegtuig.
Thijs bedankt! Ook dank aan Nico en Ben voor de visuele powerpoint ondersteuning.
De powerpoint presentatie kan je hier downloaden.

     
  klik op foto voor vergroting                           klik op foto voor vergroting

 

Bijeenkomst 1 december 2014

B737-800 vlucht van piloot Mark Sprockel

Het was genieten en leren van de vluchtvoorbereiding (FMC) en vlucht met de B737-800 door een ervaren piloot. Ook Mark vond het, met name door de respons en vele vragen, een prima bijeenkomst. Hij komt graag nog een keer langs. Zeker weten we nu dat we bij het opstijgen flaps5 moeten gebruiken. De  vlucht- documenten die hij heeft gebruikt:
ATR Flightplan; Airport WX list; Kaarten; Loadsheet  Bekijk enkele foto's van de bijeenkomst. We konden ook weer enkele nieuwe geďnteresseerden verwelkomen. Dankzij de meegekomen doventolk kon een van hen het hele verhaal goed volgen.

 


 

<<top<<

#

Bijeenkomst 2 december 2013
Presentatie van Nico Commijs over de B737: de essentiële handelingen.

De Boeing 737 NGX spreekt tot de verbeelding en z'n grote jongen in je hangar is vaak de ultieme wens van menig virtueel piloot.
''Maar wat een ingewikkeld ding" is vaak te horen. Ja, dat is het ook. Maar de vraag is: willen we ons manifesteren als een 'real pilot' of is plezier en en een zekere mate van voldoening het uitgangspunt. Het is misschien lastig om daar een balans in te vinden. We willen vaak te veel in een te korte tijd. Maar is dat realistisch?
 

Maandagavond 2 december wil ik een poging doen om het mysterie van de 737 wat makkelijker verteerbaar te maken. Is die CDU nu echt zo'n onding? Het is niet meer dan een muis met een schermpje die met een draadje en een stekkertje aan de FMC vast zit. Voor de duidelijkheid: de FMC (Flight Manager Computer is het rekencentrum wat zich onder de vloer van de cockpit bevindt. En de CDU... (Control Display Unit) ...de muis met het schermpje. 

Het is de bedoeling op 2 december zelfs een vlucht te maken van Luxemburg (ELLX) naar Stuttgart (EDDS) met een SID (Standard Instrument Departure) en een STAR (Standard Terminal Arrival Route) met een ILS. Is dat mogelijk in z'n korte tijd? En kunnen we die informatie die daar voor nodig is tot ons nemen? Ja, maar... 

We concentreren ons alléén op de essentiële handelingen die echt nodig zijn om van A naar B te vliegen met bovenstaande uitgangspunten. (Spinning Engines, Offline, Fair Weather, No Charts) 

Uiteraard is de 737 geen Cessna, maar met wat aantekeningen moet het mogelijk na 2 december zelfstandig zonder al te veel hindernissen een vlucht te maken.

Heb je de basis eenmaal onder de knie dan kun je verder uitbouwen naar een level die bij jou past.

Nico 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijeenkomst  maandag 7 oktober

Tijdens de vorige bijeenkomst mochten wij weer enkele nieuwe bezoekers verwelkomen. Welkom! Wil je jezelf introduceren? Dat kan in de 'Facebox' op onze site

In de resterende bijeenkomsten van 2013 frissen we het vliegen met de Boeing 737 op.
Hierbij wordt zowel met iFly als met Prepar3D gewerkt, met aandacht voor de verschillen.
De geroutineerde B737 vliegers worden uitgenodigd de aspirant vliegers te ondersteunen.
Verder een praktische flightsimavond met van alles wat.
 * Behandeling van vragen over soft- en hardware, installeren, navigeren etc.
 * Een beginners hoek voor de eerste stappen in Flightsimulatie.
 * Verder staan enkele systemen  opgesteld om zelf mee te vliegen.
 * Alle ruimte om onderling ervaringen uit te wisselen.
 Problemen ondervonden bij het vliegen? Leg ze voor aan de deskundigen!
 Kijk ook op ons Forum.


Aanwezige leden verzoeken wij behulpzaam te zijn bij het op- en afbouwen van de systemen).

Dick Simon (coördinator)  

Verslagen van eerdere bijeenkomsten

 

Verslag bijeenkomst februari 2013

Een "praktische" demo van Antonio van Rooyen over de basis beginselen van het helikoptervliegen. Antonio is sinds kort een gewaardeerd bezoeker van onze bijeenkomsten. Hij was piloot op de Apache helikopter bij de Luchtmacht. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij helemaal los is in het - virtueel helikoptervliegen -. Opzet van de demo was om zonder al te diep in de materie te duiken, te ontdekken hoe je zelf een start zou kunnen maken en te ervaren dat het helikoptervliegen niet moeilijk is en zeker zoveel uitdaging biedt als het vliegen met een vliegtuig. Hij bracht zijn eigen uitrusting mee en maakte gebruik van het Track IT5 systeem waarbij je via een hoofdcamera onbelemmerd om je heen kunt kijken. Beelden werden getoond op grootbeeld. Mede door de aandacht die hij besteedde aan
X-Plane 10 ontstond er een levendige discussie en werden er veel vragen gesteld.       

Via deze links kan je kennis maken met de werking van het Track IT5
www.youtube.com/watch?v=STStopToZgc  en   www.youtube.com/watch?v=-Gv7TX_Wvpk  

Kijk bij www.x-plane.com voor een demo versie. Het pakket kost rond €60.

---------------------------------------------------------------------------------------

Verslag bijeenkomst december 2012
Dirk en Nico hebben een uitleg gegeven over het gebruik van FSIUPC. Ik deze eerste sessie is de instelling behandeld voor het stuur. Bereikt werd dat het stuur veel rustiger en geleidelijker op de beweging reageert. FSIUPC voor FSX kost € 28,- en kan bv via simcentre besteld worden. Na bestelling ontvang je het serienummer. Het bestand zelf mag je downloaden. Bij 2 bestellingen tegelijk kost het € 18


---------------------------------------------------------------------------------------

Verslag bijeenkomst mei 2012
Remmert hield een goed voorbereidde lezing over vliegen op radiobakens. VOR-DME
 De vlucht ging van Niederrheim naar Rotterdam.
    EDLV Niederrhein departure rwy 09, naar
    EHRD Rotterdam arrival rwy 06 met VOR DME aproach
 Op de download pagina kan je het vluchtplan en de kaarten ophalen (pdf)
 In de inleiding maakte Remmert gebruik van geleende sheets. H
ier in te zien.

---------------------------------------------------------------------------------------

Verslag bijeenkomst februari 2012
Aan de orde zijn geweest
- Het indelen van de HDD voor FlightSimulator (Dick)
- FS Registry Repair
- Crashes in FSX voorkomen met FSX crashes running UIAuotomation Core
- Grafische tweaks
- UAC / GAB uitschakelen
- NVIDIA Inspector draaien voor verbetering framerates
Kijk op de
Downloadpagina voor enkele downloads

---------------------------------------------------------------------------------------

Verslag bijeenkomst november 2011
Dirk en Remmert  deden verslag van het FS Weekend.
Dirk wijst op het toepassen van de 4GB-Patch voor het beter functioneren van FS9 en FSX.
Remmert wijst op de FPS Limiter v2.0 voor een soepelere grafische werking (frames) van FS9 en FSX. Beiden zijn te downloaden. Kijk op de
Downloadpagina.

---------------------------------------------------------------------------------------

Verslag bijeenkomst oktober 2011

PDMG B737NGX voor FSX
Onder ruime belangstelling heeft Remmert een gedegen en gedetailleerde uitleg gegeven over de bediening van de nieuwe PDMG B737NGX voor FSX.
Op het PMDG Support Forum  
http://forum.avsim.net/forum/136-the-pmdg-support-forum/     kan je nog meer ondersteuning vinden.
Op het FS Rijnmond Forum is een discussie geopend waar je opmerkingen en ervaringen kunt delen met andere leden.


---------------------------------------------------------------------------------------

Verslag bijeenkomst FMC (maart 2011)

FMC  Flight Management Computer.
Remmert Dekker gaf een uitermate goed voorbereide uitleg over de toepassing en werking van de FMC aan de hand van een vlucht van EHAM rwy24 naar EGLL rwy 27L
met een PMDG 747-400 draaiend onder FSX.
In een gedetailleerde lezing waar het gebruik van de FMC duidelijk werd uitgelegd en waar voldoende gelegenheid was voor het stellen van vragen zijn we keurig en op tijd geland. Voor de uitgangspunten van de vlucht, documentatie en filmpjes kijk op deze
FMC pagina.
Stel nog resterende vragen op het Forum!

---------------------------------------------------------------------------------------

Verslag bijeenkomst helicopter vliegen (maart 2009)
Leo van Dorsten, zelf helikoptervlieger, vertelde ons in een technisch interessante lezing
het een en ander over het vliegen met een helikopter in FS.
Foto's onder de knop [Foto].  Verslag Bijeenkomst 2-3-09 Helicopter vliegen in FS

 

<<top<<
              

       
            Elke 1e maandag van de
            maand van 20.00 tot 22.00
            hangar open vanaf 19.00
            uur

     
    
           Captain Dirk Simon
 

    
                                                             CDU/FMC (klik)

 

 

 

 

 

 

 

       

a