Vliegsessies van het  DFN    Dutch Flight Network

Op deze pagina worden vliegsessies gepubliceerd die door Jaap van Megchelen zijn ingediend bij het Dutch Flight Network.
Een uitdaging voor ons om na te vliegen.
Jaap en Arnoud Meijer zijn bereid vragen over deze materie te beantwoorden.

Jaap en Arnoud vliegen regelmatig online met deze club op de woensdag- en zondagavonden.
Vanuit het bestuur van de DFN worden er vliegsessies ingepland maar aan de leden van het DFN wordt ook verzocht om sessies in te sturen.
Dit jaar heeft Jaap van Megchelen er een aantal gemaakt waarvan na beoordeling,cq. goedkeuring gebruikt werd gemaakt door DFN en aldus
op de sessiekalender werden geplaatst.
Jaap laat zijn ingediende vliegsessie vergezeld gaan van interessante informatie.

Hieronder de sessies gevlogen in 2010                    Sessies  2011
 

USA
Turkije
Vietnam
WK Football South Africa 2010
Mexico
BraziliŽ
Uncle Sam (USA)
Taiwan
Cuba
Caribbean Island Flight
Egypte naar IsraŽl

Maleisie Brunei  (1)
Maleisie  (2)
Tailand/Myanmar

Egypte
 


 

 

Drie landen vlucht
Portugal
Griekenland/Kreta
Ierland
Schotland
Oost Europa
Hongarije
ItaliŽ
Tsjechie naar Duitsland

Benelux
Finland / Estland
Canada

Gran Canaria
Wit Rusland/Litouwen

Zuid Spanje

 

 

Rondje AustraliŽ

AustraliŽ (1) Sydney-Lismore
AustraliŽ (2) Lismore-Gladstone
AustraliŽ (3) Gladstone-Emerald
AustraliŽ (4) Emerald-Mackay
AustraliŽ (5) Mackay-Townsville
AustraliŽ (6) Townsville-Cairns
AustraliŽ (7) Cairns-Lockhart River
AustraliŽ (8) Lockhart River Kowanyama

Nieuw Zeeland  Auckland-Wellington

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

USA

Via een bevriende relatie is de DFN club uitgenodigd een bezoek te brengen aan het fameuze Cola Museum in Atlanta - Georgie.

World of Cola is een permanente tentoonstelling waarin de geschiedenis en reclame van Coca Cola centraal staan.
Ook word er aandacht besteed dat zij gastheer zijn voor vele evenementen, zo ook bij de Olympische spelen van 1996.
De vestiging van ca. 20 acre staat pal tegenover het Centennial Olympic Park waar ook het Georgia Aquarium is gevestigd.
World of Cola werd op 24 mei 2007 geopend waarbij het een kleiner museum uit 1990 verving.
Maar alvorens we het bedrijf kunnen bezoeken zullen we eerst de nodige n.m. af moeten leggen.
 
De route:  IFR 
 
We starten op het Montgomery Regional Airport - KMGM - naar Jacksonville Intl. - KJAX - en maken daar een full stop.
Van daaruit gaat het naar Macon Smart Down Town Airport - KMAC - opnieuw voor een full stop.
Hierna gaan we naar ons einddoel n.l. Atlanta ofwel het Hartsfield Jackson Airport en kunnen we aan de Cola, en omdat we voorlopig
niet meer behoeven te vliegen staan er ook nog wat alcoholische versnaperingen klaar.
Een prettige vlucht gewenst door : PH-JAP   Jaap van Megchelen
 
KMGM - KJAX  =  286 N.M.
KJAX -  KMAC  =  174 N.M.
KMAC - KATL   =  143 N.M.
 
De afstanden zijn volgens Route Finder inclusief fixes.
 
Het World of Cola Museum in Atlanta.

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

 

Drie landen vlucht

We starten in Salzburg, stad met ca. 150.000 inwoners, ligt aan de rivier de Salzach vlakbij de grens met Duitsland.
Salzburg is o.a. bekend als geboorteplaats Van Mozart en van z,n heerlijke Wiener Brathwurst. We vliegen naar Wenen voor een full stop.
Van daaruit gaat we de grens over naar Kroatie en wel naar Zagreb eveneens voor een full stop waar we even de tijd hebben om zo.n heerlijke
Brathwurst te nuttigen. Van hier alweer over de grens naar de hoofdstad van Hongarije en dat weten alle piloten, dat is Boedapest.
Vergeet vooral niet om z,n heerlijke  Hertz salami - gemaakt van Ezelinnen vlees/ en dan uitsluitend de vrouwelijke exemplaren - mee te nemen, daar kun je mee thuis komen.
 
De route: LOWS - LOWW     145            N.M.
              LOWW - LDZA       163            N.M.
              LDZA    -  LHBP      168           N.M.
 
De afstanden zijn volgens Route Finder - incl. fixes.
 
Een prettige vlucht gewenst door ; PH-JAP      Jaap van Megchelen 

Het oude stadsdeel van Salzburg met de rivier de Salzach  en de Rudolfskade gezien vanaf de Kauzinerberg.

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

 

Portugal

We starten in een voor vele Nederlanders geliefd vakantiegebied, n.l. De ALGARVE in het zuiden van Portugal en wel in Portimao.
Diegenen die daar wel eens zijn geweest weten dat als je Portimao bezoekt je bij de Blauwe brug vers van de grill geroosterde Sardientjes
moet gaan eten, als je er teminste van houdt.
Vanuit Portimao gaat het naar Faro, dat is de centrale luchthaven voor alle internationale vluchten - vooral vakantiecharters - en maken daar
een full stop en nemen naar keuze eventueel een ander vliegtuig.  - dit i.v.m. de vrij korte runway - .
Vervolgens gaat het in noordelijke richting naar Evora, ook weer voor een full stop.
Van hieruit gaan we iets noordwestelijk n.l. naar Santarem voor een full stop of Touch and Go en ons einddoel is Porto, plaats met een rijke
geschiedenis en vooral bekend vanwege de onovertroffen Rode Port.
 
De route:
 
LPPM - LPFR 35 n.m.
LPFR - LPEV  99 n.m.
LPEV - LPSR  57 n.m.
LPSR - LPPR  121 n.m.
 
Afstanden volgens Route Finder incl. Fixes
 
Een prettige vlucht gewenst door PH-JAP  Jaap van Megchelen
 
Porto
 

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Turkije

Turkije is de laatste  10 a 12 jaar , met name de Turkse Zuidkust enorm populair geworden als vakantieland, enerzijds door het Middellandse Zee klimaat
en anderzijds vanwege de lage prijzen alhoewel dat de laatste paar jaar toch wel is veranderd en niet in de laatste plaats door de komst van de Euro.
Diegenen die Turkije wel eens hebben bezocht verkeren de eerste ogenblikken in de veronderstelling in een Euro land verzeild te zijn geraakt
omdat - en zeker in de toeristenplaatsen - alles in Euro,s staat geprijsd naast de nationale munt de Turkse lira.
De oorzaak hiervan is de hoge inflatie die er regelmatig voor zorgt dat de Lira nogal eens in waarde wijzigd. En door Euro,s en ook Dollars te vragen loopt de bevolking minder risico.
Het is dan ook uiterst merkwaardig om te zien dat zodra bijv.de salarissen zijn overgemaakt er enorme lange rijen wachtende mensen bij de banken staan
die hun centjes direct omwisselen voor Euro,s en in iets mindere mate de Dollar. Maar als je als toerist moet betalen, wees dan verstandig en doe dat met Lira,s
omdat de meeste kooplui een eigen koers hanteren. Voorbeeld; de huidige koers is 2.30 lira voor 1 Euro, maar heel veel kooplui geven slechts 2 lira voor 1 Euro omdat dat zo makkelijk rekent.
En ter vergelijking, ruim een jaar geleden ontving je 1.8 Lira voor 1 Euro, aanzienlijk minder dus.
 
Maar goed, we gaan van start in de hoofdstad Ankara en gaan vervolgens Zuidoostelijk naar Nevsehir (Kapadokya) voor een Full stop.
Vervolgens gaat het iets Zuidelijker naar Konya ook weer voor een Full stop. Hierna gaan we naar ons einddoel n.l. Antalya.
Op dit vliegveld komen vele charters met vakantiegangers wat bijna het gehele jaar doorgaat. Deze toeristen waaieren uit over de meest bekende plaatsen zoals
Kusidasi - Kemer - Alanya - Marmaris en Side/Manavgat.
Bijzonder aan Turkije is dat het is gelegen in twee continenten, n.l. Azie en Europa. Istanboel ligt aan de ene zijde in Azie,
terwijl de andere kant - gescheiden door de rivier de Bosporus - in Europa ligt.
 
Genoeg informatie, we gaan vliegen.
De route:  Ankara - Nevsehir/Kapadokya                             LTAC---LTAZ   113.2 n.m.
               Nevsehir/Kapadokya - Konya                              LTAZ---LTAN    252.5 n.m.
               Konya - Antalya                                                LTAN---LTAI     130.2 n.m.

Afstanden zijn inclusief fixes volgens Route Finder
 
Een prettige vlucht gewenst door PH-JAP   Jaap van Megchelen

De haven van Antalya.

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vietnam

Dit is nou typisch zo,n land waar je niet direct aan denkt om met vakantie te gaan,beetje mysterieus, ondoorgrondelijke mensen maar vooral voorkomend
en vriendelijk en...... ze maken lekkere kleine loempia,s en dan zullen we maar eens zien of ze daar net zo lekker zijn als in Nederland.
We starten in Hanoi, de hoofdstad van Vietnam met zo,n drie en half miljoen inwoners. Het straatbeeld - zie de foto - wordt grotendeels bepaald door
een groot aantal fietsen/bromfietsen en scooters waarbij iedereen lak heeft aan de verkeersregels.
We vliegen naar de Vietnamese havenstad Hai-Phong - de derde stad van Vietnam - die na de Vietnamees - Amerikaanse oorlog van 1965 tot 1975 sterk
gemoderniseerd is. Hier maken we een Full stop. Van hieruit gaan we naar Vinh dat op zo,n 100 km ten zuidwesten ligt van Ho-chi-minhstad in de Mekong Delta
voor opnieuw een Full stop. Ons eindoel van vandaag is Vientiane en ligt aan de noordelijke oever in een bocht in de Mekong rivier.
 
De route:VVNB - VVCI                        95.9 n.m.
             VVCI -  VVVH                       160.7 n.m.
             VVVH - VLVT                        187.2 n.m.
 
Afstanden zijn volgens Route Finder incl. fixes.
 
Een prettige vlucht gewenst door  PH-JAP      Jaap van Megchelen

Straatbeeld Hanoi

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

 

WK Football South Africa 2010
 
Van de zomer, om precies te zijn 11 juni a.s. begint in Zuid Afrika het WK voetbal en zal duren tot 11 juli.
Dit is een enorm sportevenement en heel belangrijk voor de economie aldaar omdat vele honderdduizenden supporters vanuit alle windstreken naar Zuid Afrika
zullen reizen om dit grootse sportgebeuren bij te wonen.
De organisator - de wereld voetbalorganisatie de FIFA - heeft in samenwerking met de Zuid Afrikaanse autoriteiten de verantwoordelijkheid om alles in goede banen
te leiden en daar komt natuurlijk heel wat voor kijken voor het zover is.
Er zijn hotels bijgebouwd, infrastructuren aangepast en er heeft nieuwbouw en verbouw van voetbalstadions plaatsgevonden. Maar heel erg belangrijk is het om al
die supporters op de plek van bestemming te krijgen en er zal dan ook veel van het improvisatietalent van de medewerkers op de verschillende vliegvelden worden
geŽist en daar zijn ze zich bij de FIFA goed van bewust.
Het is hen dan ook niet ontgaan dat de DFN club  wijd en zijd bekend staat om z'n expertise in alle werelddelen en vanuit die gedachte is DFN benaderd en gevraagd
alvast wat oefenvluchten te plannen en tegelijkertijd te kijken of er problemen kunnen ontstaan.
Welnu, DFN heeft zijn medewerking toegezegd en zullen de negen verschillende speelsteden / vliegvelden bezoeken. In overleg is besloten dit in 5 fases te doen omdat
de onderlinge afstanden aanzienlijk zijn.
Tevens is het zo dat een internationale luchtvrachtvervoerder lucht heeft gekregen van onze missie en ons heeft gevraagd een aantal vliegvelden aan te doen op onze
routes om aldaar diverse goederen te lossen/laden. En om onze kosten wat te drukken en toch naar Zuid Afrika gaan nemen we dit maar even mee.
 
De speelsteden/vliegvelden zijn respectievelijk vanuit noord naar zuid :
 
POLOKWANE  FAPP - RUSTENBURG FARG - PRETORIA  FAWB - NELSPRUIT FANS - JOHANNESBURG FAJS - BLOEMFONTEIN FABL -
DURBAN  FADN - PORT ELIZABETH - FAPE - EN KAAPSTAD FACT.
 
Dag 1 en 2 zullen dus uitsluitend de speelsteden worden bezocht en vanaf Dag 3 speelsteden met diverse tussenstops om onze luchtvrachtvervoerder van dienst te zijn.
Deze zijn als volgt: Dag 3 - Moshoeshoe Intl. FXMM en Pietermaritzburg PAPM.    Dag 4 - Margate FAMG en East London FABL. 
Dag 5 - George FAGG en Overberg ab FAOB.
 
De routes zijn als volgt
 
Dag 1                FAPP - FANS             127 n.m.
                        FANS - FAWB             146 n.m
 
Dag 2               FAWB - FARG               50 n.m.
                        FARG - FAJS                59 n.m. 
                        FAJS - FABL               205 n.m.                          
 
Dag 3               FABL - FXMM                69 n.m.                                                                                                                                                                                                                                                       
                       FXMM - FAPM              149 n.m.  
                       FAPM - FADN                34 n.m.
 
Dag 4               FADN - FAMG                62 n.m.
                       FAMG - FAEL               183 n.m.                         
                       FAEL  -  FAPE              125 n.m.
 
Dag 5              FAPE -  FAGG               161 n.m.
                       FAGG - FAOB               110 n.m.
                       FAOB - FACT                  89 n.m.
 
We vliegen IFR
 
Afstanden zijn volgens FsCommander en zonder fixes.
 
Prettige vluchten gewenst door PH - JAP    Jaap van Megchelen

Stadions en Speelschema

 

Speelschema

 

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mexico

Een van de bekendste plaatsen in Mexico is Acapulco,ooit de parel van de toeristenindustrie.
Werd deze plaats in het verleden overspoeld met grote aantallen toeristen uit alle werelddelen is dit vandaag wel anders omdat Acapulco alsook Mexico
in totaliteit wordt gemeden i.v.m. een golf aan criminele aktiviteiten welke met name worden veroorzaakt door de drugskartels.
Zo heeft er in juni 2009 een complete oorlog plaatsgevonden tussen het Mexicaanse leger en de drugscriminelen waardoor er 16 bendeleden zijn gedood en
2 militairen en vanaf juni 2008 zijn er inmiddels al 8200 doden gevallen.
Maar goed, wij staan ons mannetje en gaan toch in Acapulco van start, zij het met extra beveiliging.
 
De route:
 
Avarez Intl.Airport - Acapulco                                MMAA  naar Ixtapa Zihuatanejo Intl.Airport - Ixtapa Zihuatanejo          MMZH     128 n.m.
Ixtapa Zihuatanejo Intl.Airport - Ixtapa Zihuatanejo   MMZH  naar Lazaro Cardenas                   - Lazaro Cardenas            MMLC       50 n.m.
Lazaro Cardenas                                                  MMLC  naar Gen.Ignacio Lopez Ray         -  Uruapan                        MMPN      98 n.m.
Gen.Ignacio Lopez Ray -  Uruapan                         MMPN  naar  Colima Airport                     -  Colima                          MMIA       88 n.m.
Colima Airport  -  Colima                                       MMIA    naar  Playa de Oro Intl. Airport     - Manzanillo                      MMZO      56 n.m.
 
 
Afstanden zijn volgens route finder incl fixes.
 
Een prettige vlucht gewenst door PH-JAP Jaap van Megchelen

Park Del Papagayo in Acapulco

 

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Griekenland / Kreta

De meeste toeristen die Griekenland bezoeken komen vooral in de populaire badplaatsen en in iets mindere mate de Peloponessos, het Griekse schiereiland
met een goede trein verbinding naar Athene, maar een bezoekje aan Athene is zeker de moeite waard, al was het maar om de beroemde berg de Akropolis te
bezoeken. - zie foto - en omdat je dan toch in Athene bent loop je gelijk even naar de voet van de berg voor een bezoek aan de Plaka, een zeer oude buurt met
o.a. een overdekte markt waar je werkelijk van alles kunt kopen. Echter plan je bezoek in het juiste jaargetij omdat de temperatuur in de maanden juli en augustus
behoorlijk op kan lopen - 40 a 45 gr. is niet vreemd - en hangt er vaak een viezige smog, maar als je deze stad bezoekt moet je dat maar op de koop toe nemen.
Op culinair gebied vallen naast de vele heerlijke gerechten nog wat andere dingen op, nl. de Retsina wijn waaraan wat vloeibare hars is toegevoegd
waardoor het een kenmerkende smaak heeft die echter niet door iedereen geliefd is.
Maar voor hen die wat pittigers willen nemen een Uzo - vergelijkbaar met de Franse Pernod - puur of verdunnen met water waardoor een melkachtige kleur ontstaat.
En als laatste de vele kraampjes met de Souflaki - vleesspiesje van geroosterd lamsvlees - die je overal tegenkomt. 
DFN heeft hier een aantal toeristen heengebracht en gaan vervolgens via een tweetal tussenstops naar Kreta, alwaar een weekje uitgerust kan worden
 
De route:
LGAV - Athene naar LGTP - Tripolis                            82 n.m.
LGTP - Tripolis naar  LGKL-  Kalamata                        32 n.m.
LGKL - Kalamata naar LGKC Kithira                           89 n.m.
LGKC - Kithira naar LGSA  Chania                             76 n.m.
 
Afstanden volgens Route finder en inclusief fixes
 
Een prettige vlucht gewenst door PH - JAP     Jaap van Megchelen

Foto Akropolis

 

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BraziliŽ

CarambeŪ is een Braziliaanse gemeente in de staat ParanŠ. Het stadje ligt op het plataeu van Ponta Grossa op ongeveer twee uur rijden van
ParanŠ's hoofdstad Curitiba. Het is de eerste Nederlandse landbouwkolonie in ParanŠ en de eerste succesvolle Nederlandse nederzetting in BraziliŽ.
Nederlandse immigranten richtten er in 1925 de eerste melkcoŲperatie van BraziliŽ op die in het hele land bekend staat door het produceren van
melk en melkproducten onder het merk Batavo.Vanuit Ponta Grossa gaan we richting Sao Paulo, waarschijnlijk de grootste stad ter wereld
met zo,n 18 miljoen inwoners. Konden we daar maar wat langer verblijven maar helaas is daar geen tijd voor omdat we naar ons einddoel gaan,
namelijk de meest bruisende stad ter wereld, Rio de Janeiro en het is ons gegund daar wel wat daagjes door te brengen. Ons hotel ligt aan de
Copacabana dus kunnen we even uitrusten op dat schitterende strand onder het genot van een Coconut die om de 50 meter worden aangeboden.
In de volgende dagen brengen we een bezoek aan de Corcovado met z,n 60 meter hoge Christusbeeld, eerst met de kabeltrein naar boven - ca. een half uurtje - en
daarna nog eens 300 treden hoger waar we onder de voet van het beeld uitkomen en waar we een schitterend uitzicht over de baai van Rio hebben.
We gaan natuurlijk ook naar zo,n typisch Braziliaans vleesrestaurant, een RODIZIO alwaar vele malse steaks aan tafel worden afgesneden. En voor we er erg in
hebben is het luieren voorbij en gaan we richting Europa, maar we komen zeker een keertje terug.

In verband met de korte runway in Ponta Grossa lijkt de Beech King Air het meest aangewezen vliegtuig.
 

De route: SSZW - SBSP - SBGL

Jaap van Megchelen   PH-JAP

De foto is een gezicht vanaf de Suikerberg in Rio de Janeiro.

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ierland
 
Vandaag zijn we in Ierland. ( De Ierse republiek )
Afgezet tegen het totale oppervlak - ca. 70.000 vierkante km - is Ierland met ruim 4 miljoen inwoners dun bevolkt.
Het klimaat is vrij mild - het vriest hier zelden of nooit - mede door invloed van de Atlantische Oceaan. Door dit milde klimaat is Ierland dan ook zeer geschikt voor de veehouderij
omdat er tweemaal per jaar kan worden gehooid waardoor de runderen zo goed als het gehele jaar buiten verblijven en het gebruikelijke bijvoeren niet noodzakelijk is.
Vlees is dan ook een belangrijk export produkt - betreft voornamelijk Ierse ossen die op een leeftijd van ca.18 a 22 maanden worden geslacht.
Niet vanwege de prijs, maar de kwaliteit, is in Nederland A.H. een belangrijke afnemer die dit vlees verkoopt onder de naam Greenfields welk z,n oorsprong heeft in Noord Ierland.
Maar de grootste export vind plaats in Ierland met z'n talrijke grote slachterijen.
 
We starten vandaag in Shannon - vooral bekend onder Nederlandse Sportvissers - en vliegen naar Cork aan de Zuidkust en maken daar een full stop.
Van hieruit gaat het naar Waterford welke plaats internationale bekendheid geniet door het prachtige kristal. ( echter heeft ook hier de recessie toegeslagen en heeft de producent in
2009 surceance van betaling aangevraagd maar is het bedrijf alsnog in Amerikaanse handen gekomen en vind de produktie vandaag nog plaats in Tsjechie en Duitsland )
We maken hier een full stop omdat we natuurlijk wat kristal mee naar huis willen nemen. De volgende stop of T an G is Birr.
De laatste stop, tevens ons einddoel is Dublin. Hier kunnen we naar behoefte de bloemetjes buiten zetten in de Temple Bar.
Dit is een cultureel centrum maar tevens DE uitgaanswijk van Dublin met z'n vele pubs en eetcafe's 
De route is als volgt:
 
Shannon  EINN - EICK  Cork               54 n.m.                      We vliegen VFR in bijv.een Cessna of BB 58 op Fl 50 
Cork        EICK - EIWF Waterford        58 n.m.
Waterford EIWF- EIBR  Birr                 61 n.m.
Birr          EIBR - EIDW Dublin           113 n.m.
 
Afstanden zij volgens route finder en inclusief fixes
Een prettige vlucht gewenst door Jaap van Megchelen  PH-JAP
 

De foto is uit een straat in de Temple Bar in Dublin.

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Schotland

 
DFN is uitgenodigd in het plaatsje DALWHINNIE - SCHOTLAND voor een bezoek en proeverij bij de gelijknamige Dalwhinnie distilleerderij.
Deze ligt in de Higlands en is de hoogstgelegen distilleerderij van Schotland en ligt verscholen tussen Pitlochry en Aviemore.
Bij het proeven van de specialiteit, de single malt Dalwhinnie die een leeftijd heeft van 15 jaar, moet je direct denken aan dat engeltje wat op je tong staat te ..............
De kwaliteit van deze whisky wordt voor een groot deel bepaald door het ijskoude water wat in het voorjaar uit de bergen naar beneden sijpelt. Uitsluitend dat water heeft
de eigenschappen die deze whisky uiteindelijk zo kenmerkend maakt.
De jaarlijkse botteling is slechts een paar duizend flessen.
Voor meer bijzonderheden - klik www.vooreenmooiglas.nl/index.php?pages=whiskys&id=863
Omdat we ook nog wat andere zaken in Schotland moeten regelen starten we in Glasgow.
 
De route:
 
Glasgow  - EGPF  naar EGPH - Edinburgh        79 n.m.
Edinburgh- EGPH naar  EGPN - Dundee           45 n.m. 
Dundee    - EGPN naar  EGPD - Aberdeen        55 n.m.
Aberdeen - EGPD naar  EGPE - Inverness        66  n.m.
 
Op het vliegveld van Inverness staat een luxe bus ons op te wachten die in ca. drie kwartier in westelijke richting naar het 40 mijl verder gelegen Dalwhinnie zal brengen. 
SLAINTE.    
 
Een prettige vlucht gewenst door Jaap van Megchelen   PH-JAP

              

 

Dalwhinnie Single Malt
Dalwhinnie Single Malt is een Highland single malt whisky, geproduceerd in de Dalwhinnie Distillery in Dalwhinnie, Inverness-shire, Schotland.
De distilleerderij is in 1897 opgericht door John Grant, George Sellar en Alexander Mackenzie, onder de naam Strathspey.
Een jaar na de oprichting ging de distilleerderij al failliet en werd verkocht aan A.P. Blyth, waarbij de naam gewijzigd werd in Dalwhinie.
In 1905 werd de distilleerderij verkocht aan de American Cook & Bernheimer. Deze gebruikte de malts voor haar blended whiskies, welke op de
Amerikaanse markt werden uitgebracht. In 1920 kwam het bedrijf weer in Schotse handen, toen het werd gekocht door MacDonald Greenlees, die
vervolgens werd overgenomen door Distillers Company Limited. Dat laatste bedrijf fuseerde uiteindelijk  tot United Distillers, dat later onderdeel
ging uitmaken van Diageo. De productie van Dalwhinnie wordt voor 90% gebruikt in de Black & White whisky.
De 15 jaar oude single malt van Dalwhinnie maakt onderdeel uit van de Classic Malts of Schotland.
De distilleerderij is de hoogst gelegen distilleerderij van Schotland.

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uncle Sam (USA)

We zijn opnieuw in het land van Uncle Sam en starten in Louisville. Dit is de grootste stad in de staat Kentucky en grenst in het noorden aan de Ohio river.
Deze rivier scheidt de staat van Ohio, Indianapolis en Illinois. In het oosten grenst de staat aan West Virginia, in het zuiden aan Tennesee en in het westen aan
Missouri. Van oost naar west heeft de staat een lengte van 563 km en van noord naar zuid bedraagt de afstand 282 km. De hoofdstad van de staat is Frankfort
en de grootste steden zijn Lexington en Louisville. Kentucky is bekend om z,n Bourbon whisky, paardenfokkerijen en de beroemde Kentucky derby - dit is een jaarlijks
evenement voor drie jaar oude paarden en wordt bezocht door ruim 150.000 mensen -  maar geniet vooral bekendheid om de KFC - Kentucky fried chicken.
Dit zijn kipdelen met een krokante laag welke wordt verkregen door een panade van een speciale kruidenmix die op hoge temperatuur wordt gefrituurd.
Inmiddels is deze snack overgewaaid naar Europa en er zijn dan ook in veel Europese steden KFC zaken te vinden.
In de staat Kentucky wonen ca.vier en half miljoen mensen en de luchthaven van Louisville is de Louisville Standiford Intl.
 

Onze route: 

Louisville KSDF - Cincinnatie KCVG                                73 n.m            FULL STOP.
Cincinnatie KCVG - Dayton KDAY                                 105 n.m            FULL STOP
Dayton KDAY - Columbus KCMH                                    61 n.m            FULL STOP OF EEN T.S.
Columbus - KCMH - Mansfield KMFD                              59 n.m            Eindbestemming
 

Route en afstanden zij volgens routefinder en incl. fixes

Bijgaande foto is genomen bij de Ohio river van een van de vele schoepenboten die daar algemeen voorkomen.
Een prettige vlucht gewenst door PH-JAP   Jaap van Megchelen

 

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oost Europa (Oekraine naar Roemenie)

Onze eindbestemming van vandaag is Roemenie maar de start is in De Oekraine en wel aan de Zwarte Zee in Odessa, en vervolgens via Moldavie naar onze
eindbestemming Roemenie. Het is inmiddels al weer bijna 20 jaar geleden dat er een eind kwam aan het dictatoriale bewind van Nicolae Ceausescu.
Na een kortstondige revolutie vond Ceausescu samen met zijn vrouw Elena tijdens de Kerst van 1989 de dood voor het vuurpeleton. Met de dood van deze
zelfverrijkende familie kwam er een einde aan een voor het Roemeense volk roerige periode van armoede en doffe ellende. Terwijl het Roemeense volk in armoede
leefde waren de omstandigheden voor de Ceausescu,s zeer luxe omdat zij al jaren de staatskas leegplunderden, men spreekt zelfs van honderden miljoenen guldens.
Uiteindelijk kwam het Roemeense volk in opstand en ontstond er een kentering in de malaise wat uiteindelijk heeft geleid tot de val zoals hiervoor omschreven.
Ceausescu had drie kinderen.Van twee van hen,Valentin en Nicu is het volgende bekend; Nicu was een playboy en een beest voor een ieder die hem tegensprak.
Hij deinsde er dan ook niet voor terug om met behulp van het leger en politie nachtclubs en restaurants te ontruimen ten behoeve van z,n eigen feestjes.
Valentin de oudste - inmiddels overleden - was een hoge legerofficier en maakte het nog bonter door als grote man bij de leger voetbalploeg Steau Boekarest z,n spelers
lijfstraffen op te leggen als hij van mening was dat zij onvoldoende inzet tijdens een wedstrijd hadden getoond. Tevens manipuleerde hij de wedstrijduitslagen en niemand
die daar aktie tegen durfde te nemen. Mede hierdoor werd Steau Boekarest in de jaren van 1975 t/m 1989 meestal landskampioen.
Op 27 juli 1988 wonnen zij zelfs de toenmalige Europacup 1 in Sevilla.
Gelukkig zijn deze tijden voorbij en is de situatie in Roemenie - alhoewel nog lang niet vergelijkbaar met West Europese landen - toch wel verbeterd.
Genoeg informatie, we gaan vliegen en gaan via Moldavie naar Roemenie.

We starten dus in Odessa en de route is als volgt: 

UKOO - SURAP - LUKK                          79 N.M. Full stop
LUKK - UNIRA - LRIA                              56 N.M. Full stop of T.G
LRIA - TOMUC - LRSV                            60 N.M. Full stop
LRSV - BUKOV - UKLN                          41 N.M. Eindbestemming 

Afstanden zij volgens route finder en inclusief fixes
De foto is van Odessa Intl.
Een prettige vlucht gewenst door Jaap van Megchelen  PH-JAP

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hongarije 

We starten in Budapest en maken op verzoek van de Hongaarse autoriteiten op weg naar Sarmellek/Balaton een verkenningsvlucht boven het Balatonmeer en
maken op geringe hoogte/snelheid - we hebben een ontheffing om zo laag mogelijk over het meer te gaan - foto,s van verdachte vaartuigen omdat er steeds meer
illegale visvangsten van Snoekbaars plaats vinden. Onze beloning hiervoor is een speciaal voor DFN piloten georganiseerd zigeunerfeest, compleet met muziek,
dans, wijn en een originele zigeunermaaltijd op onze eindbestemming PEGS. Omdat we dit allemaal wel eens mee willen maken verlenen we onze medewerking aan het verzoek.
Nadat we de foto,s veilig hebben gesteld gaan we vervolgens in zuidwestelijke richting de grens over naar Slovenie naar de plaats Maribor om nog een paar passagiers op te halen
die eveneens zijn uitgenodigd op het zigeunerfeest  en vliegen opnieuw terug naar Hongarije naar onze eindbestemming PEGS alwaar het feest kan beginnen. 

De route:

LHBP - pusta - sogma - nikab - LHSM                 104 n.m.
LHSM - nalox - dimlo - LJMB                                70 n.m.
LJMB - dimlo - nikab - LHPP                               127 n.m. 

Afstanden zijn volgens routefinder en inclusief fixes.
Een prettige vlucht en feest gewenst door Jaap van Megchelen  PH-JAP 

Bijgaande foto is van de toren van vliegveld Boedapest

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Taiwan 

Ver van Europa ligt de volksrepubliek CHINA en gescheiden tussen de Oost en Zuidchinese zee en de Taiwan Strait ligt het eiland Taiwan,tevens de lokatie
voor onze VFR vlucht van vandaag.Taiwan wordt door China beschouwd als een afvallige provincie als ook de hoofdstad TAIPEI welke wordt gezien als een
stadsprovincie van China.Taipei ligt in het noorden van Taiwan en is tevens de grootste stad. In Taipei staat de op een na grootste wolkenkrabber van de wereld,
n.l.de TAIPEI 101, met een hoogte van 508 meter. De start van dit bouwwerk was in 1998 en kwam gereed in 2004.De totale kosten bedroegen 2 miljard euro.
Met ruim 22 miljoen inwoners is Taiwan een aanzienlijk eiland. Taipei heeft 2.5 miljoen inwoners.Als Oost Aziatisch eiland heeft  Taiwan  -voorheen FORMOSA -
zich in 1949 losgerukt van China maar wordt door de meeste landen niet officieel erkend. Het verkeer is over het algemeen druk maar vooral chaotisch met veel
stinkende motoren en scooters met de nodige geluidsoverlast. Als voetganger ben je groot wild en de straat oversteken is dan ook levensgevaarlijk.
Midden in de stad ligt de luchthaven SONGSHAN voor vluchten binnen Taiwan en op een uur rijden vanaf Taipei in Zuidwestelijke richting ligt Tayovan Intl.Airport
- voorheen CHANG KAI SHEK Airport geheten en is o.a. de thuisbasis voor China Airlines en Eva Air. De munteenheid is de Taiwanese dollar - huidige koers is
00 dollar=2.46 euro - en de hoofdtaal is Mandarijns Chinees.vTussen china en Nederland bestaan goede handelsbetrekkingen maar in de 70er - 80er jaren leek dit
te worden verstoord door het voornemen vanuit Nederland Duikboten te leveren aan Taiwan.Wilton Feyenoord zou de levering voor z,n rekening nemen,
maar China was het daar niet mee eens en dreigde de betrekkingen tussen beide landen te zullen verbreken en voor Nederland reden om de voorgenomen levering te annuleren.

We vliegen van Noord naar Zuid in een BB 58 of een gelijkwaardig toestel en de route is als volgt: 

RCSS - apu - RCTP                  24 n.m.       Alt. 21 ft
RCTP - hlg - RCMQ                  60 n.m.       Alt.110 ft
RCMQ - anlot - dalin - RCKU     51 n.m.       Alt.668 ft
RCKU - tnn - RCNN                  33 n.m.       Alt.  89 ft
RCNN - RCKH                          24 n.m.       Alt. 67 ft en RCKH op 35ft -

Afstanden zijn volgens routefinder en incl. fixes

De foto is van de Taipei 101.   De op een na grootste wolkenkrabber ter wereld.

Prettige vlucht gewenst door PH-JAP       Jaap van Megchelen

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cuba

Trinidad ligt in het midden van Cuba en staat sinds 1988 op de werelderfgoedlijst van Unesco. Trinidad is een provinciestadje iets ten noorden van
de baai van Ancon aan de Cubaanse zuidkust en heeft de authenticiteit van de Spaanse 16e eeuw bewaard.
Hoogtepunten zijn de Sint Franciscuskerk rond de plaza Mayor en het palacio Cantero. Maar van Cuba zijn nog wel wat andere feiten bekend.
In 2008 is Fidel Castro afgetreden en leidt z,n broer Raul de socialistische republiek Cuba.
Naast staatshoofd en regeringsleider is hij ook nog de vice secretaris Generaal van de communistische partij die de enige legale politieke partij van het land is.
Cuba is opgedeeld in 14 provincies en 1 speciale gemeente,n.l. het eiland Isla de la Juvented. Op 1 januari 1959 nam Fidel Castro de macht over van Batista.
Fidel Castro ontpopte zich als een groot aanhanger van het communisme waardoor het al spoedig in conflict kwam met Amerika wat dan ook in 1960 leidde tot
een handelsembargo tussen beide landen. Een jaar later was er de mislukte invasie in de Varkensbaai.Hierna zocht Cuba steun bij de Sovjet-unie wat in 1962
resulteerde tot de Cubacrisis toen er Sovjet raketten op Cuba werden gestationeerd. De toenmalige president van Amerika,John Fitzgerald Kennedy dreigde
hierna Cuba aan te zullen vallen indien de raketten niet zouden worden verwijderd. Hierna koos de Sovjet-unie eieren voor z,n geld en besloot tot ontmanteling
van de raketbasis waardoor de toenmalige Sovjet president Chroesjtov aanzienlijk gezichtsverlies leed. Fidel Castro had in Cuba ook vele tegenstanders maar bleef
ondanks tot 2008 de grote leider van het land maar moest vanwege z,n slechte gezondheid uiteindelijk z,n broer Raul aanstellen als z,n opvolger maar heeft Fidel er
in z,n eentje voor gezorgd dat Cuba vandaag nog steeds een onderontwikkeld land is dat ver achter loopt op velerlei gebied.

De route:

MUTD - MUSC               Trinidad - Santa Clara           64 n.m.   Alt.129 ft
MUSC - MUCC               Santa Clara - Cayo Coco   107 n.m.   Alt.364 ft
MUCC - MUCM               Cayo Coco - Camaguey    103 n.m.   Alt. 17 ft
Camaguey ligt op 410 ft. 

Afstanden zijn incl.fixes volgens routefinder.

Een prettige vlucht gewenst door PH-JAP     Jaap van Megchelen

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Italie

Vandaag zijn we Italie en zijn afgezakt in zuidelijke richting t.w. Napels.
Napels is de derde stad van Italie met zo,n 3 miljoen inwoners en heeft een rijke geschiedenis m.b.t. kunst en cultuur.
De geografische ligging is aan zee, aan de Golf van Napels en vanuit de stad ziet men over het water de vulkaan Vesuvius.
Net na de tweede wereldoorlog zijn met name veel Zuid Italianen geemigreerd naar Noord Amerika en in bepaalde gebieden
is de Napolitaanse sfeer merkbaar, niet in de laatste plaats door de vele pizzashops.
Maar Napels is ook bekend om z,n Maffia, ook wel de Camorra genoemd. De Napolitaanse wijk Spaccanapoli in het centrum
van Napels genoemd naar een smalle straat die deze wijk in tween snijdt ademt een wel heel bijzondere sfeer. Hier wordt het
leven grotendeels bepaald door de onderlinge concurrentiestrijd van de verschillende Maffia clans betreffende de afpersings"industrie" en de drugshandel.
Ondanks de vele pogingen van de autoriteiten zijn deze er tot vandaag de dag niet in geslaagd om de Cammorra ernstig te verzwakken.
Zij maken veelal gebruik van de algehele corruptie die welig tiert in Napels om hun zaakjes te beschermen tegen overheids bemoeienis.
In het rijkere noorden van Italie kijkt men trouwens minachtend neer op het zuiden waarvan men over het algemeen vindt dat Zuid Italianen ver achterlopen op alle gebied.
Maar goed, we vertrekken in noordelijk richting van
Napoli/Capodichino naar Rome/Fiumichino en daar een full stop.
Hierna gaat het naar PERUGIA voor eveneens een full stop. Van hieruit naar ANCONA voor naar keuze een full stop of touch an go, met als laatste stop
de bekende badplaats RIMINI alwaar voor de zonaanbidders veel moois valt te zien.

De route : LIRN - LIRF - LIRZ - LIPY - LIPR

De afstanden zijn : NAPELS/LIRN  - ROME/LIRF        141 N.M.
                            ROME/LIRF     -  PERUGIA/LIRZ    87  N.M.
                            PERUGIA/LIRZ - ANCONA/LIPY    60  N.M.
                            ANCONA/LIPY - RIMINI/LIPR         71  N.M.


Op bijgaande foto een view over de baai van Napels.

Genoemde afstanden zijn volgens Route Finder en inclusief fixes.

Prettige vlucht gewenst door Jaap van Megchelen  PH - JAP

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Caribbean Island Flight   

In midden Amerika ligt het Caribisch gebied welk een groot aantal landen-/eilanden omvat. Vandaag maken we een vlucht over vier eilanden van dit gebied,dit zijn; 

-TRINIDAD - TOBAGO
-PENINSULA DE PARIA
-MARTINIQUA
-SAINT LUCIA

TRINIDAD - TOBAGO
Is gelegen in de zuidoosthoek van de Caribische zee voor de kust van Venezuela en is in handen geweest van Frankrijk - Nederland en Engeland, werd in 1958
onafhankelijk en behoort tot de Kleine Antillen. Het zijn twee grote eilanden als ook wat kleinere. Trinidad is het groots en Tobago is veel kleiner en minder bevolkt.
De hoofdstad is Port of Spain. De officiŽle landstaal is Engels. Aantal inwoners is ruim 1.2 miljoen en de munteenheid is de Trinidad en Tobago dollar. 

PENINSULA DE PARIA
Een schiereiland in het noorden van-/en behorend bij Venezuela. Het scheidt de Golf van Paria en de Caribische zee. Hier ligt o.a. Medina Beach, een waar tropisch paradijs. 

MARTINIQUA
Is een Frans overzees departement - no.972 - en is ook weer een eiland in de Caribische zee ongeveer 700 km ten zuidoosten van de Dominicaanse Republiek en ten
noorden van Saint Lucia. Het belangrijkste landbouwproduct en tevens de voornaamste bron van inkomsten is de banaan. Het aantal inwoners is 400.000.
De officiŽle landstaal is Frans en de munteenheid is de Euro. De hoofdstad is Fort de France en behoort tot de Bovenwindse eilanden van de Kleine Antillen.

SAINT LUCIA
Dit eiland ligt ten zuiden van Martiniqua en heeft schitterende zandstranden en is een eilandnatie in het Caribisch gebied ten noorden van St.Vincent.
Dit vulkanisch eiland is berg-achtiger dan de meeste Caribische eilanden met als  hoogste punt Mount Gimie op 950 meter boven zeeniveau.
Het aantal inwoners is 160.000. De officiŽle landstaal is Engels en de munteenheid is de Oost Caribische dollar.
De hoofdstad is Castries en behoort tot het Britse Gemenebest en maakt deel uit van de Kleine Antillen. 

Onze start is in Trinidad dan naar Venezuela, vervolgens naar Martiniqua en tenslotte naar Saint Lucia.
De airports:

TTPP = Piarco Intl   Port of Spain    Trinidad
SVGI = Guiria        Guiria           Venezuela
TFFF = Le Lamentin   Fort de France   Martiniqua
TLPC = George fl Charles   Castries   Saint Lucia 

De route:

TTPP - pos - megir - SVGI         63 n.m.   Alt. 62 ft
SVGI - bne - TFFF                   257 n.m.   Alt. 46 ft
TFFF - borus - TLPC                 76 n.m.   Alt. 25 ft 

We vliegen IFR en de afstanden zijn inclusief Fixes volgens Routefinder.

Een prettige vlucht gewenst door PH-JAP  Jaap van Megchelen.

             

 

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Van Tsjechie naar Duitsland

Onze bestemming is Berlijn en onwillekeurig zullen velen bij het horen van deze naam denken aan De Muur, alhoewel deze al weer ruim 20 jaar geleden werd gesloopt.
In 1961 werd de Muur gebouwd als vervanging van een prikkeldraad versperring met het voornaamste doel een halt toe te roepen aan de stroom vluchtelingen vanuit
de voormalige DDR naar West-Duitsland. De reden hiertoe was dat de omstandigheden in het vrije Westen vele malen beter waren, met als bijkomende reden dat de
dienstplicht in West-Duitsland al was afgeschaft.

Berlijn werd na de tweede wereldoorlog bezet door de geallieerde troepen van Frankrijk, Engeland, Amerika en de SovjetUnie en werd in vier sectoren verdeeld.
Berlijn lag precies in de Russische sector.Al snel gingen de geallieerde met elkaar samenwerken echter met uitzondering van de Russen die een afwijkende politieke koers
uit hadden uitgestippeld. In 1948 blokkeerden de Sovjets de geallieerde sectoren in de hoop de hele stad te annexeren en was het voor de Westelijke geallieerden verboden
door de sector van de Sovjets te reizen.  Toeristen konden een pasje aanvragen om een dagje Oost Berlijn te doen. Via doorlaatposten kwam je dus in Oost-Berlijn.
Een van de bekendste doorlaatposten was Checkpoint Charlie.
Uiteindelijk na jaren verloor de DDR de grip op de ontevreden bevolking en werd de Muur in 1989 ontmanteld en was de eenwording van Oost en West een feit.

Het Berlijn van vandaag - hoofdstad van de Bondsrepubliek - met ruim 3.5 miljoen inwoners de grootste stad en een van de grootste steden van Europa is een levendige
en zeer moderne stad met vele bezienswaardigheden die vele toeristen trekt uit alle windhoeken.
Opvallend detail is het volgende, is het in Nederland niet gebruikelijk om bier op straat te drinken - je wordt al snel voor een zwerver aangezien - is het in bierland
Duitsland heel normaal om op straat een flesje bier te drinken waarbij je door niemand vreemd zal worden aangekeken.

Oke, we gaan onze toestellen gereedmaken voor de volgende route : 

LKPR - EDDC                                       alt. 1258 ft en 758 ft
EDDC - kobus - ebasa - luros - EDCD     alt.  278 ft
EDCD - luros - renki - EDDT                   alt.  125 ft

We vliegen IFR met een toestel naar keuze.

We starten in de Tsjechiese Republiek Praag en gaan naar Dresden voor een full stop, vervolgens naar Cottbus voor opnieuw een full stop.
Van hieruit naar onze eindbestemming Berlijn, airport Tegel.  

Een fijne vlucht. PH-JAP     Jaap van Megchelen

Checkpoint Charlie Berlijn

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Van Egypte naar IsraŽl

Onze bestemming is Israel - land van melk en honing - en wel naar de hoofdstad Jeruzalem gelegen op de Westelijke Jordaanoever.
De stad telt ca.750.000 inwoners en ligt in een van de meestomstreden gebieden ter wereld o.a. door de vele aanslagen in het Israelisch - Palestijnse conflict,
maar ondanks telt de stad elk jaar honderdduizenden pelgrims en toeristen.
Op weg naar Jeruzalem doen we ondermeer Port Said aan, een belangrijke havenplaats voor de internationale scheepvaart gelegen aan de
monding van het 163 km lange Suezkanaal. Het verbind Port Said aan de Middellandse Zee en Suez aan de Rode Zee met elkaar en begrenst
het schiereiland Sinai dat ten oosten ervan ligt. Het is tevens de scheiding van Afrika en Azie. Het Suezkanaal heeft geen sluizen omdat beide zeeŽn
hetzelfde niveau hebben en heeft verschillende passeermogelijkheden. Ieder jaar ondernemen ongeveer 15.000 schepen de 11 tot 16 uur durende tocht
door het Suezkanaal. et belang van het kanaal is zeer groot. Schepen tussen tussen de Noordelijke Atlantische Oceaan en de Indische Oceaan moesten
in vroegere jaren om het continent Afrika varen maar sinds de opening van het kanaal in 1869 is dat niet meer nodig.

De airports zijn :
HEMM - Mersa Matruh     in Egyte   Alt.  98 ft.
HEBA - Alexandrie           in Egyte   Alt. 184 ft.
HEPS - Port Said             in Egyte   Alt.  11 ft.
LLJR - Jeruzalem             in Israel     Alt.2489 ft.

De route:
HEMM - HEBA                     130 n.m   Full stop
HEBA - axd -  HEPS             139 n.m.  Full stop
HEPS - LLJR                         157 n.m.  Eindbestemming

De afstanden zijn volgens Routefinder.

EXTRA AANDACHT VOOR DE ALTITUDE OP LLJR !! 

Een prettige vlucht gewenst door PH-JAP Jaap van Megchelen

Uitzicht op de Klaagmuur en de Gouden Koepel

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Benelux VFR

Voor onze Benelux vlucht starten we in Rotterdam. Vanaf Rotterdam The Hague Airport, voorheen Rotterdam Airport en in de volksmond
Vliegveld Zestienhoven geheten. Sinds 2006 is dit vliegveld na Eindhoven Airport het tweede regionale vliegveld van Nederland gemeten naar
het aantal reizigers. Er is de laatste jaren veel discussie geweest over de geluidsoverlast en het al dan niet sluiten van de luchthaven wat tot stand
kwam door de commotie van de bewonersgroepen van de deelgemeentes Overschie en Schiebroek in de onmiddellijke nabijheid van het vliegveld
die alles uit de kast haalden om sluiting te bewerkstelligen wat tot op heden niet is gelukt.

Eigenaar van het vliegveld is de Schiphol Group met Amsterdam, Rotterdam en de staat der Nederlanden als aandeelhouders. In 2009 passeerden
ca. 1 miljoen passagiers de luchthaven en het aantal vliegbewegingen,starts en landingen, bedroeg 52.900.
Ten opzichte van het jaar daarvoor betekende dit wel een lichte daling en natuurlijk koren op de molen van de tegenstanders.
De reeds genoemde naamswijziging in februari 2010 is bedoeld om de positie van de metropoolregio Rotterdam - Den Haag te versterken en de
concurrentiepositie  van de luchthaven in het buitenland te verhogen.
Rotterdam the Hague Airport is een passagiersluchthaven voor lijn,charter en zakenvluchten naar vele bestemmingen in Europa. Incidenteel vindt er een vrachtvlucht plaats.Tevens wordt de luchthaven gebruikt voor de kleine luchtvaart, o.a.les-sport en rondvluchten. Het vliegveld wordt ook aangedaan door de PH-KBX, het regeringstoestel.
De luchtvaartmaatschappijen Transavia en Cityjet,voorheen VLM Airlines, zijn de grootste gebruikers van de luchthaven.
Rotterdam the Hague Airport is ook de thuisbasis van de vliegclub Rotterdam en de Rotterdamse Aeroclub.

De airports: 

EHRD      Rotterdam         Alt.- 12 ft.
EHEH      Eindhoven         Alt.  77 ft.
EBBR      Brussel Nat.      Alt. 188 ft.
EBCI       Brussel South    Alt. 189 ft.
ELLX      Luxembourg      Alt.1238 ft.

De route:

EHRD  --  EHEH      46 n.m.     Full stop
EHEH  --  EBBR       47 n.m.     Full stop
EBBR  --  EBCI        27 n.m.     Full stop
EBCI   --  ELLX       84 n.m.     Eindbestemming. 

We vliegen VFR in een klein toestel naar keuze om zoveel als mogelijk van de omgeving te kunnen zien. 
Afstanden zijn volgens FScommander.

Een prettige vlucht gewenst door PH-JAP  Jaap van Megchelen.

Rotterdam -The Hague Airport

 

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maleisie   Brunei  IFR (1)

Aan de andere kant van de wereld is alles anders, vandaar dat we dit wel eens willen zien en meemaken en vliegen daarom vandaag in Maleisie
en het kleine buurlandje Brunei. De cultuur is ten opzichte van ons land nogal verschillend met een geheel andere levenswijze waarbij
godsdienst een belangrijke rol vervult. De meeste inwoners van deze landen zijn moslim en het dagelijkse leven speelt zich dan ook af rondom de Islam.
Maleisie bestaat uit twee delen, het Westelijke en het Oostelijke deel.
Het Westelijke deel ligt op het Zuidoostelijke puntje van het Aziatisch vasteland onder Thailand, en wordt ook wel de Peninsular Malaysia genoemd.
Oost Maleisie grenst aan Borneo, Indonesie. Beide regio's worden gescheiden door de Zuid Chinesche Zee. Verder is Maleisie in dertien staten verdeeld.
De meeste mensen wonen op het vasteland en daar zijn ook de meeste bezienswaardigheden te vinden.Oost Maleisie dat is opgedeeld in de
deelstaten Sabah en Sarawak bestaat grotendeels uit oerwouden en is dun bevolkt.
Maleisie is een voormalig Britse kolonie en is een van de meest ontwikkelde landen in Zuidoost Azie. In een groot gedeelte van Maleisie
heerst van oktober tot maart de moesson wat gepaard gaat met zware regenval.De hoofdstad is Kuala Lumpur en het hoogste punt ligt op 4104 meter.
Aantal inwoners 19.7 milj.en de voertaal is Bahasa Malaysia (Maleisisch)verder zijn er de diverse Chinese dialecten en wordt er ook Engels gesproken.
De officiele munt is de Ringgit- MYR. Afhankelijk van de nogal wisselende koers is 100 MYR ongeveer 25 euro. Het tijdverschil met ons land is + 6 uur.
Maleisie is verder nog bekend om een nog vrij nieuw racecircuit voor de Formule1 autorace wat is gelegen in Sepang. Dit jaar werd de grote prijs van
Maleisie gehouden op 4 april. Winnaar werd Sebastiaan Vettel. Over Brunei kan het volgende worden gemeld dat het officieel het Sultanaat van Brunei
heet en op het eiland Borneo ligt aan de Zuid Chinese Zee en geheel omringd wordt door Maleisie. 97% van de bevolking leeft in het Westelijk deel dat
verreweg het grootste is. Ongeveer 10.000 mensen leven in het bergachtig Oostelijk deel in de provincie Temburong.
Naast de oliestad Seria is Bandar Seri Begawan een belangrijke plaats en tevens onze eindbestemming.

De airports: 

WBGG  Kuching  Intl. Maleisie                Alt. 93 ft
WBGS  Sibu  Maleisie                             Alt.120 ft.
WBGB  Bintulu  Maleisie                         Alt. 10 ft.
WBSB  Bandar seri Begawan    Brunei     Alt  77 ft.

De route: 

WBGG - WBGS                           113   n.m. full stop
WBGS - WBGB                             83   n.m. full stop
WBGB - kevox - vmi -WBSB      165   n.m. eindbestemming

We vliegen IFR in een grote kist naar keuze.
Een prettige vlucht gewenst door PH-JAP  Jaap van Megchelen.

Kaart van Malaysia

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

Maleisie    IFR  (2)

Onlangs vlogen we in het Oostelijk deel van Maleisie, vandaag doen we het Westelijke deel - het vasteland -.
We starten in ALOR SETAR op het Sultan Abdul Halim Intl.Airport, en onze eindbestemming is de hoofdstad van Maleisie,t.w. KUALA LUMPUR.
Maar voor het zover is eerst nog wat aanvullende informatie. Zoals we al wisten bestaat Maleisie uit twee delen die worden gescheiden door de Zuid Chinese Zee.
Het westelijke deel van Maleisie - vroegere naam Malakka - grenst in het noorden aan Thailand en sluit in het zuiden Singapore in. Malakka zelf is
tegenwoordig herleid tot een van de kleinste van de dertien staten van Maleisie.
Een nieuwe federatie met de naam Maleisie werd op 16 september 1963 opgericht door het samengaan van Maleisie, Singapore en de Oost Maleisische staten
Sabah en Sarawak aan de noordkant van Borneo. Rond 1900 was KUALA LUMPUR een smeltkroes van Aziatische culturen en al in 1896 werd de amper
40 jaar oude stad reeds uitgeroepen tot hoofdstad.
Van 1913 tot 1957 stond de stad onder Brits bestuur waarvan vandaag de overblijfselen uit dit koloniale tijdperk nog terug zijn te vinden.
De stad groeit en ontwikkeld zich in een ongekend hoog tempo.
Een van de meest interessante gebouwen in KUALA LUMPUR is de Petronas Twin Tower - zie foto - en met z,n 452 meter zelfs enige tijd
het hoogste gebouw ter wereld. Net als in veel Aziatische steden wordt KUALA LUMPUR gedomineerd maar ook geteisterd door het vele motorische verkeer
dat voor veel  stankoverlast zorgt,waarbij opstoppingen aan de orde van de dag zijn.
Een paar jaar geleden werd ter vervanging van het vliegveld dat midden in de stad lag, zo,n zeventig km buiten de stad het nieuwe vliegveld in gebruik
genomen, n.l.het KUALA LUMPUR SEPANG Intl.airport,- met een oppervlakte van 100 vierkante km en in 2009 ca.30 miljoen reizigers een van de
grootste airports ter wereld - gelegen in Sepang en kreeg het openbaar vervoer een enorme impuls door drie hypermoderne metrolijnen.
KUALA LUMPUR heeft ca.2 miljoen inwoners. In Sepang is tevens het Sepang International Formule 1 circuit voor de autorace gevestigd.  

De airports: 

WMKA      in ALOR SETAR          Sultan Abdul Halim intl.airport  Alt. 18.7 ft
WMKP       in PENANG                 Penang intl. airport                   Alt. 14.7 ft
WMKI        in IPOH                       Sultan Azlam Shah airport        Alt.133.7 ft
WMKK      in KUALA LUMPUR  Sepang intl. airport                   Alt. 73.7 ft

De route: 

WMKA - WMKP   54 N.M.     Full stop
WMKP - WMKI  105 N.M.     Full stop
WMKI - WMKK 116 N.M.     Eindbestemming 

i.v.m. de niet al te grote afstanden vliegen we op de leg WMKP - WMKI overhead - tepus -. maar dat bepaalt natuurlijk een ieder voor zichzelf.
Een prettige vlucht gewenst door PH -JAP     Jaap van Megchelen

    Petronas Twin Tower

 

<< back<<

 

 

 

 

 

 

Finland  /  Estland      VFR

Opnieuw een twee landen vlucht,n.l.van Finland naar Estland. Onze start is vanaf het Vantaa airport in Helsinki. Vandaar de oversteek naar Tallinn
in Estland via de Golf van Finland, dan iin zuidelijke richting naar Parnu en als laatste in oostelijke richting naar Tartu. Maar eerst weer wat
informatie over Helsinki.
Helsinki is op een landtong aan de Finse Golf gebouwd. Het centrum van de stad vormt het marktplein - Kauppaton - aan het water. Ten oosten
van het marktplein, op het schiereiland Katanajukka staat de uit rode baksteen opgetrokken Russisch orthdoxe Uspenski kathedraal. Aan de kade
van dit schiereiland ligt s,zomers de ijsbrekersvloot van Helsinki aangemeerd.Helsinki beschikt
over uitstekende transport mogelijkheden. Het is de grootste import en passagiershaven van het land.
De luchthaven ligt in de noordelijke voorstad Vantaa. De stad heeft een uitgebreid busnetwerk, verder rijden er metro,s en tram,s. In 2000 was Helsinki
dat toen 450 jaar bestond, de culturele hoofdstad van Europa en in mei 2007 is in de Hartwall Areena het Eurovisiesongfestival georganiseerd nadat het
land dit festival in 2006 had gewonnen. Er wonen ongeveer 600.000 mensen in Helsinki en dit aantal groeit jaarlijks met 0.6% en tevens de grootste en
meest internationale stad van Finland. Vantaa Airport bevind zich 5 km ten noordwesten van Vantaa,s centrum Tikkurila.
De luchthaven werd reeds in 1952 voor de Olympische spelen geopend en loste daarmee de andere luchthaven - Malmi Airport - van Helsinki af
als nationale luchthaven van Finland. Vandaag de dag bedient de luchthaven ongeveer 15 miljoen passagiers per jaar waarmee het een van de drukste
van de noordelijke landen is.

De airports: 

EFHK    -     Vantaa Airport     -   Helsinki/ Finland    Alt. 61  ft
EETN    -     Tallinn Airport       -   Tallinn / Estland    Alt.136 ft
EEPU    -     Parnu  Airport       -   Parnu   / Estland    Alt. 51 ft
EETU    -     Ulenurme Airport  -   Tartu   / Estland    Alt.223 ft 

De route: 

EFHK    doban       EETN       61 n.m    Full stop
EETN   ----------   EEPU           61 n.m.   Full stop
EEPU    latka          EETU      74 n.m.   Eindbestemming 

Afstanden zijn volgens FScommander en inclusief fixes.

Fijne vlucht. PH-JAP  --  Jaap van Megchelen

 

  Uspensiki  Kathedraal

<< back<<

 

 

 

 

Serie van 8 vluchten in AustraliŽ

 

AustraliŽ (1)  New South Wales  IFR

We zijn geland aan de Zuid-Oost kust van Australie en wel in Sydney, de grootste en oudste stad van het land. Sydney is niet de hoofdstad - alhoewel dat vaak
wordt gedacht - maar dat is Canberra. Sydney telt ongeveer 4 miljoen inwoners en ligt aan de Tasmanzee. De ontwikkeling van Sydney is voortgekomen uit de natuurlijke haven
Port Jackson waar zich het Opera House en de Sydney Harbour Bridge,de twee iconen van de stad bevinden. Tegenwoordig strekt de stad zich verder uit en grenst enerzijds aan
berg en heuvelachtig landschap in het binnenland en anderzijds aan de kustlijn van de Grote Oceaan. Sydney heeft een uitgebreid nachtleven. Beroemde uitgaanscentra zijn de
wijken Kings Cross en Darling Harbour. Na een dagje Sydney te hebben gedaan zijn we weer terug op Kingsford Smith Intl.Airport - hier komen per jaar zo,n 30 miljoen passagiers.
We vliegen langs de oostkust naar boven, allereerst naar Newcastle, vervolgens naar Kempsey en Grafton en als laatste naar Lismore.
Dat betekent de volgende route: 

YSSY                     YXFV         67 n.m.  full stop
YXFV  wmd           YKMP      133 n.m.  full stop
YKMP  banda  cfs  YGFN         93 n.m.  full stop of T.G.
YGFN  tojam          YLIS           57 n.m.  eindbestemming 

De airports: 

YSSY  Kingsford Smith Intl. Sydney -  New South Wales - Alt.25  ft
YXFV  Newcastle Wespac Base Newcastle New South Wales - Alt.44  ft
YKMP  Kempsey Airport Kempsey   New South Wales - Alt.58  ft
YGFN  Grafton Airport Grafton   New South Wales - Alt.114 ft
YLIS  Lismore Airport Lismore   New South Wales - Alt 39  ft 

We vliegen IFR in een toestel naar keuze. 

Nog even iets m.b.t.de scenery, Australie is een prachtig land met een grote diversiteit aan natuurschoon. Woeste berglandschappen worden
afgewisseld met schitterende bosrijke gebieden en langs de kusten mooie zandstranden. Om daar als virtueel piloot van te kunnen genieten is het prettig om
naast de standaard scenery te kunnen beschikken de bestaande Australie software. Waarschijnlijk bij de meesten wel bekend is de scenery van FTX / ORBX.
Als bijv.de regio packs Green Tropical North - Red Central Outback - Gold Tropical East en Blue Temperate worden geinstalleerd ziet Australie er
plotseling anders uit en omdat er in de toekomst nog wel wat Australie sessies zullen komen beslist een aanrader. Ook de airports van ORBX zien er gelikt uit.
Fijne vlucht.  PH-JAP          Jaap van Megchelen


Opera House Sydney

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

AustraliŽ (2)      IFR 

Onze vorige vlucht in Australie eindigde in Lismore aan de Zuid-Oost kust. Omdat we toch in Australie waren hebben we even genoten van een korte
vakantie en gaan vanuit Lismore beginnen aan een nieuwe vlucht, maar eerst nog wat informatie over Lismore.Het betreft een stad in New South Wales en
ligt ruim 750 km ten Noorden van Sydney. Het centrum van Lismore ligt nabij de oostkust en Byron Bay, een klein dorpje op de meest oostelijke punt van Australie.
Ook vlakbij gelegen is het kustplaatsje Ballina. Lismore ligt in het gebied waar oorspronkelijk de Aboriginals - de Bundjalung - leefden.
Er zijn een aantal regenwouden in het gebied, overblijfselen van de Big Scrub, wat ooit het grootste subtropische regenwoud van Oost Australie was, maar
is in de 19e eeuw grotendeels gekapt door de kolonisten. Slechts 1% is bespaard gebleven. De populatie van de stad is volgens tellingen in 2007 ca.48.000 en
een groot deel hiervan zijn studenten van de Southern Cross University alsmede ouderen. Slechts 2.5% betreft Aboriginals. Lismore geniet het hele jaar door een
mild tot warm klimaat met weinig regenval.s,Zomers varieren de temperaturen van 27 to 40 graden. Het subtropisch klimaat, gecombineerd met de
geografische ligging zorgt ervoor dat het gebied relatief vochtig is, vooral tijdens de zomer. Zo,dit wetende gaan we opnieuw naar Lismore Airport vanwaar eerst naar
Brisbane, vervolgens naar Maryborough en onze eindbestemming is Gladstone Airport.

Dit geeft de volgende route:
YLIS blaka YBBN                87 n.m.   full stop
YBBN coral YMYB            121 n.m.   full stop
TMYB loafa geese YGLA   144 n.m.   eindbestemming

De Airports zijn:
YLIS         Lismore Airport        Lismore       Alt. 39 ft
YBBN       Brisbane Airport       Brisbane      Alt. 17 ft
YMYB      Maryborough Airport    Maryborough   Alt. 42 ft
YGLA       Gladstone Airport      Gladstone     Alt. 68 ft

We vliegen IFR in een toestel naar keuze.
Fijne vlucht.  PH-JAP    Jaap van Megchelen

   

<< back<<

 

 

 

 

AustraliŽ (3) VFR 

Onze vorige twee vluchten vlogen we IFR langs de Oostkust.(Queensland)  Inmiddels waren we aanbeland in Gladstone, eveneens in Queensland en
gaan voor onze volgende route VFR, landinwaarts naar Rockhampton,ruim 100 km verder.
Van Rockhampton kan het volgende worden gemeld.
Het betreft een stad in Queensland en heeft de grootste stadskern in Centraal Queensland. Tijdens de telling van 2009 waren er ruim 75.000 inwoners.
In Rockhampton schijnt de zon meer dan 300 dagen per jaar. Hierdoor worden er het hele jaar door toeristenaktiviteiten georganiseerd.
Populaire actracties zijn o.a. het Rock Wool Waterpark - de Riverbank Parklands - de Capricorn Coast, verder een Emoepark en Great Keppel Islands.
The Capricorn Coast is een kust regio in Centraal Queensland. Het is het gebied van Keppel Sands in het Zuiden en Byfield in het Noorden.
Great Keppel Islands ligt 15 km voor de kust van Yeppoon, Queensland. Het eiland is het grootste van de 18 eilanden van de Keppel groep en
beslaat een gebied van meer dan 14.5 vierkante km. De eilanden zij zo genoemd door kapitein James Cook in 1770 naar admiraal Augustus Keppel.
We staan dus op Gladstone Airport en maken ons gereed voor de volgende route:

Route 

YGLA      budgi     YBRK           63 n.m.      full stop
YBRK                   YBTR           93 n.m.      full stop
TBTR                    YEML           35 n.m.      eindbestemming 

De Airports zijn: 

YGLA         Gladstone Airport    Gladstone     Alt. 68 ft
YBRK         Rockhampton Airport  Rockhampton   Alt. 38 ft
YBTR          Blackwater Airport   Blackwater    Alt.661 ft
YEML         Emerald Airport      Emerald       Alt.628 ft

 Fijne vlucht.   PH-JAP     Jaap van Megchelen     

<< back<<

 

 

 

 

 

 

 

AustraliŽ (4)       VFR 

We staan op Emerald Airport in Queensland. Maar voor het zover was hebben we met wat huurauto,s de omgeving verkend, uiteindelijk komen we
niet zo vaak in de buurt en als je er dan toch bent is het wel zo leuk om het een en ander te bekijken. We namen de Capricorn Highway, dat is de weg
in het centrale gedeelte van Queensland, die o.a.de stad Rockhampton - die kennen we nog van onze vorige vlucht - verbind met het westen van Queensland.
De Highway is 560 km lang en komt samen met de Landsborough Highway in Barcaldine, een klein plaatsje met slechts 1550 inwoners.
De weg was voorheen bekend als National Route 66 totdat Queensland een aantal jaren geleden begon met het overnemen van het alpha numerieke systeem
dat al in andere gedeelten van Australie was ingevoerd en heeft nu de aanduiding A4. Al rijdende op de Highway hebben we, voordat we weer in Emerald terug
kwamen de volgende aan deze weg liggende plaatsen bezocht; o.a. Gracemore - Westwood -Duaringa - Dingo - Blackwater - Alpha en tenslotte Jericho.
Zojuist hebben we de huurauto,s teruggebracht en preparen ons op de volgende route:

YEML - stair - YCMT    75 n.m.    full stop
YCMT - stair - YMRB    59 n.m.    full stop
YMRB - nitta - YBMK    92 n.m.    eindbestemming

De Airports:

YEML        Emerald Airport      Emerald     Alt. 628 ft
YCMT        Clermont Airport     Clermont    Alt. 912 ft
YMRB        Moranbah Airport     Moranbah    Alt. 774 ft
YBMK        Mackay Airport       Mackay      Alt.  23 ft 

Fijne vlucht. PH-JAP      Jaap van Megchelen

           

<< back<<

 

 

 

 

 

 

AustraliŽ  (5)    VFR met een Cessna of BB 58

Na onze laatste vlucht hebben we onze toestellen in de hangar van Mackay Airport achtergelaten en de mecaniciens opdracht gegeven voor groot onderhoud en
omdat dit meer tijd in beslag zou nemen dan verwacht zijn we ''even'' met een lijnvlucht op en neer geweest naar Nederland. Inmiddels zijn we weer terug in
Mackay-Queensland en hebben onze toestellen weer terug in een prima conditie. Voordat we aan onze nieuwe vlucht gaan beginnen hebben we nog een
paar uurtjes vrij en kunnen daarom de omgeving nog wat verkennen, niet door de lucht, maar over de weg. Mackay is een klein stadje dat leeft van de suiker en
kolenindustrie en wordt daarom ook wel the Sugarcane Capital genoemd vanwege de grote suikerfabriek. Een derde van de totale suikerproduktie van Australie komt uit dit gebied.
In de heuvels ten Zuid Westen van Mackay worden kolen gedolven door dagloners. Ten Noord Westen op ongeveer een uur rijden ligt het Eungella National Park.
Vanaf de lodge een prachtig uitzicht over de Pioneer Valley. Hier zijn prachtige wandelroute,s en zijn o.a. het Vogelbekdier en het Koala beertje te zien.
Voor de kust liggen paradijselijke eilanden die we later wellicht vanuit de lucht kunnen bekijken. Van deze eilanden geniet Heron Island grote faam als een van de beste
duikresorts in Australie. In Mackay wonen ca.70.000 mensen en ligt ongeveer 900 km van Brisbane. De gemiddelde temperatuur is 23 graden.
Terug op Mackay Airport bereiden we ons voor op de volgende route:

YBMK harpo clift YBWN        93 n.m.       full stop
YBWN walta YAYR                57 n.m.       full stop
YAYR  YBTL                          38 n.m.       eindbestemming

De airports: 

YBMK        Mackay     Airport        Mackay     Alt. 23 ft
YBWN        Bowen      Airport        Bowen       Alt. 30 ft
YAYR        Ayr        Airport             Ayr           Alt. 45 ft
YBTL        Townsville Airport         Townsville   Alt. 22 ft

We vliegen VFR met een Cessna of BB 58
Fijne vlucht.  PH-JAP    Jaap van Megchelen

          

Mackay Beech en straatje in Mackay

<< back<<

 

 

 

 

 

Australie  (6)      VFR

Townsville, voor veel Australiers uit Queensland en omgeving the place to be,o.a. door het steeds aantrekkelijker worden als vakantieplaats. En laten wij daar
nu net zijn geland op onze laatste stop van de vorige vlucht, dus is er weer even tijd om het een en ander te bezoeken. Townsville is een stad in Queensland,
gelegen aan de Noord Oostkust en heeft ca. 160.000 inwoners en is daarmee tevens de grootste stad van tropisch Queensland. Ideaal gelegen als uitvalsbasis
voor het verkennen van het Great Barrier Reef, hetgeen wij natuurlijk hebben ingepland. Het Rif is een van de meest bezochte regio,s van Australie en ligt
varierend tussen de 15 en 150 km uit de kust en is op sommige plaatsen 65 km breed. Het is samengesteld uit meer dan 3000 individuele riffen en koraalriffen en
beslaat een gebied groter dan het Verenigd Koninkrijk. Er worden ter plekke zelfs mini onderzeeers verhuurd om het rif te bezichtigen. Townsville ligt ongeveer
1300 km ten Noorden van Brisbane en 350 km ten Zuiden van Cairns. In Townsville is een attractief lang tropisch strand, The Strand genoemd met een groot
zeeaquarium met veel flora en fauna. Maar ondanks Townsville steeds belangrijker wordt voor het toerisme blijft de voornaamste bron van inkomsten toch de
haven van waaruit mineralen uit Mount Isa en Conclurry worden verscheept, alsook rundvlees, wol, suiker en hout.
Voorlopig weer even genoeg gezien en zijn we weer terug op de luchthaven van Townsville voor de volgende route:

 YBTL         YIGM         50 n.m.      full stop
YIGM  sparo  YIFL       69 n.m.      full stop
YIFL         YBCS           43 n.m.      full stop  

De airports: 

YBTL     Townsville Airport     Townsville      Alt.22 ft
YIGH     Ingham     Airport      Ingham          Alt.53 ft
YIFL     Innisfail  Airport          Innisfail          Alt.50 ft
YBCS     Cairns     Airport      Cairns            Alt.14 ft 

We vliegen VFR  met een Cessna of BB 58 of vergelijkbaar toestel.

Fijne vlucht.      PH-Jap        Jaap van Megchelen  

Townsville

<< back<<

 

 

 

 

 

 

AustraliŽ   (7)  IFR 

We staan op de luchthaven van Cairns om ons voor te bereiden op een nieuwe vlucht, maar vooraf nog wat informatie over Cairns en omgeving.
Vroeger was cairns niet meer dan een klein vissersplaatsje totdat er in 1876 in het noorden goud werd gevonden. Door deze vondst en de produktie
van tin begon Cairns te groeien. De haven bleef belangrijk vanwege de vis en garnalenvangst. Na de tweede wereldoorlog begon het toerisme langzaam
op gang te komen maar dat werd pas booming business na de ontdekking van het Great Barrier Reef. Sindsdien wordt de stad overspoeld met toeristen en
zijn er voor hen vele voorzieningen gebouwd. Aangezien Cairns slechts 121.000 inwoners heeft ben je als toerist nauwelijks in de minderheid.
In Cairns zelf is niet erg veel te zien maar wel veel te doen. Bijvoorbeeld shoppen in City Palace en op de Rusty Bazaar Markets en flaneren over de Esplanade,
een lagune met aangrenzende gebieden. Cairns ligt op 1700 km van Brisbane. December/januari zijn de warmste maanden met een gemiddelde temperatuur
van 32 graden. In 1984 is Cairns International Airport geopend en geexploiteerd door Cairns havenbedrijf, maar in 2008 verkocht aan een particulier consortium.
Het is de 7e drukste luchthaven van Australie. Momemteel wordt de luchthaven uitgebreid en gerenoveerd tot een zeer modern design Airport.
Dit allemaal wetende stappen we in onze kisten voor de volgende route: 

YBCS bib drews YCKN         131 n.m.      full stop
YCKN panto     YCOE           157 n.m.      full stop
YCOE           YLHR                  74 n.m.      eindbestemming 

De airports: 

YBCS    Cairns Intl.   Airport             Cairns          Alt. 14 ft
YCKN    Cooktown       Airport        Cooktown    Alt. 30 ft
YCOE    Coen           Airport            Coen            Alt.536 ft
YLHR    Lockhart River Airport        Lockhart River  Alt. 81 ft  

 We vliegen IFR in een toestel naar keuze. 

Fijne vlucht     PH-JAP      Jaap van Megchelen   


Cairns Airport

<< back<<

 

 

 

 

 

 

AustraliŽ   (8)     IFR 

We staan in Lockhart River - onze eindbestemming van de vorige vlucht -. Dit is een Aboriginal gemeenschap op het schiereiland Cape York in Queensland.
De bevolking bestaat voornamelijk uit Aboriginals en Torres Street Islanders. Een mix van beide groepen leven hier dus gezamenlijk en betreft ca.  700 locals
( Aboriginals ) en ca. 30 White,s ( blanken )en de laatste groep voeren de noodzakelijke taken uit, zoals leraren,politie, verpleegkundigen, winkelmedewerkers
en administratief personeel. In 2008 is er een z.g.Alcoholwet tot stand gekomen met als voornaamste doel; Minder huiselijk geweld en een algemene betere
gezondheid en met name voor vrouwen en kinderen een veiliger gemeenschap. De beperkingen gelden voor iedereen met inbegrip van de woningen.
Overtreders worden zwaar gestraft : Eerste boete 37.500 Austr.dollar  Tweede boete 52.000 Austr.dollar   of 6  maanden gevangenisstraf  Derde boete      
75.000 Austr.dollar   of 18 maanden gevangenisstraf.
Zij die in het bezit zijn van een z.g. Home Brew Kit en worden betrapt kunnen een boete tegemoet zien van 19.000 Austr.dollar.
Onder bepaalde omstandigheden zijn er voor bonafide reizigers ontheffingen te verkrijgen, een regeling waar wij geen gebruik van zullen maken.
We hadden slechts een korte stop in Lockhart River en gaan ons nu voorbereiden op de volgende route:

 YLHR   ablok  YBAM           130 n.m.   full stop
YBAM          YBWP              108 n.m.   full stop
YBWP    yaur  YKOW          170 n.m.   Eindbestemming --  Grasbaan

 De Airports:

 YLHR      Lockhart River Airport    Lockhart River       Alt. 81 ft
YBAM      Bamaga         Airport    Bamaga                    Alt. 38 ft
YBWP      Weipa          Airport    Weipa                        Alt. 71 ft
YKOW      Kowanyama      Airport    Kowanyama        Alt. 39 ft

 We vliegen IFR in een toestel naar keuze.

Fijne vlucht.     PH-JAP       Jaap van Megchelen

Tank met afstanden in Lockhart

<< back<<

 

Canada IFR

We doen vandaag o.a. Calgary aan, een plaats waar iedereen wel van heeft gehoord al zou het alleen maar zijn van de schaatsgekte die daar altijd heerst
bij allerlei internationale schaatswedstrijden. Het vliegveld is het Calgary International airport en ligt zo,n 17 km. van het centrum van Calgary en ligt in de
provincie Alberta. Het is in passagiersaantallen het op drie na drukste vliegveld van Canada en een van de acht vliegvelden van waar er naar de V.S.mag
worden gevlogen. Calgary Airport heeft drie runways waarvan baan 16/34 met 3863 meter de langste baan van Canada is. De belangrijkste reden voor het
aanleggen van een dergelijk lange baan is de hoogte - 3560 ft - waarop het vliegveld is gesitueerd. Hierdoor heerst er een lagere luchtdruk en moeten
vliegtuigen met een hogere landingssnelheid aanvliegen.
Maar onze start van vandaag is in Cranbrook, een stadje in Brits Columbia/Canada. Cranbrook telt ongeveer 20.000 inwoners en ligt zo,n 400 km. ten zuidwesten
van Calgary en is de hoofdstad van het kiesdistrict East Kootenay, de meest zuidwestelijke regio in Brits Columbia die direct aan de staat Alberta grenst.
Het relatief vlakke Cranbrook wordt omgeven door de Purcell Mountains en de Rocky Mountains en ligt aan de Canadian Pacific Railway.
Er valt veel sneeuw en de gemiddelde temperatuur varieert er van - 8 tot + 18 gr. celsius. In Cranbrook staat de centrale campus van de College of the Rockies.
Hier studeren ongeveer 2500 studenten uit 21 landen maar voornamelijk uit Canada zelf.
Op het Canadian Rockies Intl. Airport vertrekken regelmatig vliegtuigen naar Vancouver en Calgary.
Door een verlenging van de start/landingsbaan is het vliegveld beschikbaar voor een beperkt aantal internationale vluchten.

Onze route is als volgt:

CYXC - lumby - farns - opale - CYYC 127 n.m. full stop
CYYC - dagty - CYRM 103 n.m. full stop
CYRM - refio - yeg -  CYXD 86 n.m. full stop

De Airports:

CYXC Canadian Rockies Intl. Airport in Cranbrook Alt.3085 ft
CYYC Calgary Intl. Airport in Calgary Alt.3560 ft
CYRM Rocky Mountains House Airport in Rocky Mountains House Alt.3247 ft
CYXD Edmonton City Airport in Edmonton Alt. 2203 ft

We vliegen IFR in een toestel naar keuze.



Fijne vlucht PH-JAP Jaap van Megchelen

Een beschilderde koe zoals deze nogal veel voorkomen en staan op pleinen, parken in Calgary.

<< back<<

 

 

 

 

Thailand / Myanmar  IFR 

We zijn zojuist gearriveerd in Myanmar en wel in Rangoon, en zijn nu op Yangon Intl.Airport. - het zou best eens zo kunnen zijn dat de naam Myanmar
bij velen onbekend klinkt maar om gelijk maar met de deur in huis te vallen, het is het voormalige Birma. Myanmar is een Aziatisch land dat ook nog
gedeeltelijk op het Indische subcontinent ligt en grenst aan Bangladesh. China, India, Laos en Thailand. In 1989 besloten de Militaire machthebbers al
de naam Birma te zullen wijzigen en op 7 november 2005 werd de nieuwe naam Myanmar ingevoerd. Ook de hoofdstad Rangoon moest er aan geloven
en werd gewijzigd in het centraal gelegen Naypyidaw. Internationaal stuitte dit op veel weerstand en op dit moment zijn er nog een groot aantal landen
die de nieuwe situatie niet erkennen. De stad ligt aan de Rangoonrivier, vlakbij de kust van de Golf van Martaban. De stad heeft ruim 4 milj. inwoners en
is tevens de grootste stad van Myanmar.
Wij starten vandaag onze vlucht dan ook van Yangon Intl.Airport ( Yangon is de Aziatische naam voor Rangoon ) Vanuit Rangoon steken we de grens over
naar Phitsanulok in Thailand en vervolgens naar onze eindbestemming Bangkok. Bangkok is met ruim 8 milj. inwoners de grootste stad van Thailand en is
ook de hoofdstad. De bevolking van de totale agglomeratie wordt geschat op zo,n 15 milj. inwoners. Bangkok is gelegen op de Oostelijke oever van de
Menam Chao Phraya rivier, dichtbij de Golf van Thailand. Bangkok heeft twee attractieparken en vijf dierentuinen maar ook de vele tempels, waarvan sommige
met gouden daken zijn belangrijke bezienswaardigheden. Daarnaast staat Bangkok wereldwijd bekend om z,n nacht / uitgaansleven met veel restaurants,
disco,s en andere plaatsen van vertier. In 2003 is er echter nogal wat veranderd m.b.t. het totale vertier. Men wilde bijv. zoveel als mogelijk de z.g.sextoeristen
weren maar wel toeristen aantrekken voor de shopping centers en allerhande culturele aangelegenheden en dit alles naar het voorbeeld van het strikte Singapore.
Maar waar men in Bangkok geen rekening mee had gehouden is dat op hetzelfde tijdstip Bangkok in 2003 de nieuwe maatregelen bekend maakte de regering
van Singapore plotseling het uitgaansleven nieuw leven inblies door alle uitgaansgelegenheden een 24 uurs openstelling aan te bieden en zelfs meisjes van
plezier uit andere landen,o.a. Thailand toe te laten. Het moet niet gekker worden.
Maar wij hadden geen tijd over om ook maar iets van Bangkok te zien maar stellen dat dan maar uit tot een volgend bezoek.
 

De Airports :

VYYY    Yangon Intl. Airport             Rangoon              Alt.113 ft 
VTPP     Phitsanulok Airport             Phitsanulok         Alt. 149 ft
VTBD     Bangkok Intl.Airport            Bangkok             Alt.   13 ft

De route: 

VYYY     VTPP           238 n.m.       Full stop
VTPP      VTBD          173 n.m.        Eindbestemming
 

We vliegen IFR met een toestel naar keuze.

Fijne vlucht.  PH-JAP     Jaap van Megchelen      

Een view over Bangkok genomen vanaf Baiyoke Tower, het hoogste gebouw van de stad.

<< back<<

 

 

 

Gran Canaria Tour     VFR 

We zijn op Gran Canaria in Las Palmas en maken ons op voor een vlucht over de eilanden. Gran Canaria heeft en aanzienlijke bekendheid als toeristenoord
o.a. vanwege het klimaat met een gemiddelde temperatuur van ca.24 Gr celsius. Door de golfstroom is de temperatuur van het zeewater het gehele jaar
door tussen de 19 en 24 gr.celsius. Maar alhoewel meer dan 30 jaar geleden heeft Gran Canaria ook bekendheid vanwege de grote vliegramp op het vliegveld
van Tenerife op 27 maart 1977. Op de runway kwamen een Pan-Am Boeing en een KLM Boeing met elkaar in botsing waardoor er 583 doden en 63 gewonden
vielen en daarmee een van de grootste vliegrampen uit de geschiedenis van de burgerluchtvaart.
Het KLM toestel was dus een Boeing 74 - 206B - Registratie no. PH-BUF en vluchtno. KL 4805
Het Pan - Am toestel was eveneens een Boeing 747 - 121 - Registratie no. N736 PA  en vlucht no. PA 1736. Maar ook hier geld dat de tijd alle wonden heelt.
Jaarlijks bezoeken ca. 2 1/2 milj. toeristen - maar ook vele Spanjaarden - de eilanden. Omdat er minder regen valt is de Zuidkust het drukst.
Bekend is vooral Playa Del Ingles. Gran Canaria is een van de Canarische eilanden, een Archipel in de Atlantische Oceaan, 210 km. verwijderd van de
Noordwestkust van Africa. Het behoort tot Spanje en de voertaal is dan ook Spaans.
Inmiddels hebben wij ons klaargemaakt voor de volgende route:

GCLP  -  GCXO     60 n.m.  Fullstop
GCXO  -  GCTS     29 n.m.  Fullstop
GCTS  -  GCGM    34 n.m.  Fullstop
GCGM -  GCLA     46 n.m.  Fullstop

De Airports:

GCLP     Las Palmas   Gran Canaria                        Alt.  82 ft
GCXO     Los Rodeo,s  Tenerife North                       Alt.  2077 ft
GCTS     Reina Sofia    Tenerife South                      Alt.  213 ft
GCGM    La Gomera     La Gomera                          Alt.  722 ft
GCLA     La Palma       Santa Cruz de la Palma        Alt.  111 ft
 

We vliegen in een Cessna of gelijkwaardig toestel. Afstanden volgens FSCommander

Fijne vlucht      PH-JAP         Jaap van Megchelen

 

<< back<<

 

 

Wit Rusland / Litouwen  VFR 

We zijn in Wit Rusland (officieel de Republiek Belarus )
De hoofdstad is Minsk en heeft bijna twee miljoen inwoners. Minsk is gesitueerd in het centrum van het land en wordt van zuid naar noord doorsneden
door de rivier Svislotsj. Minsk is een belangrijk verkeersknooppunt waar de route,s van Berlijn naar Moskou en van Noord Europa naar de Oekraine
elkaar doorkruisen. In 1941 werd de stad tijdens de operatie Barbarossa voor 95% verwoest en wisten slechts enkelen de oorlog te overleven.
Na de tweede wereldoorlog werd de stad herbouwd met brede straten en grote parken. In de jaren '80 werd de metro geopend en in 1992 volgde een nieuwe luchthaven.
Minsk ligt op de Zuidoostelijke hellingen van de Minsk heuvels en ligt gemiddels 220 meter boven zeeniveau. Er heerst een gematigd klimaat dankzij haar ligging
tussen de sterke invloed van de vochtige lucht van de Atlantische Oceaan en de droge lucht van de Euraziatische landmassa. s,Winters is de gemiddelde
temperatuur - 6 gr.Celsius en s,zomers rond de 18 gr.Celsius. Minsk is het belangrijkste handelscentrum van Wit Rusland en heeft meer dan 250 fabrieken
en is tevens een belangrijke produktieplaats voor vrachtwagens, tractoren, koelkasten, tv,s en radio,s, fietsen , motoren en allerlei metaalverwerkings apparaten.

De DFN,s hebben zich inmiddels verzameld op het Intl.Airport van Minsk voor de volgende route.

UMMM  - dukat - EVYI                 92 n.m.              Full stop
EVYI   -    EYKA                          46 n.m.             Full stop
EKYA  - akuma  -  gilut  -EYPA   128 n.m.             Eindbestemming
 

De airports zijn : 

UMMM      Airport Minsk             Minsk Wit Rusland                        Alt. 752 ft.
EVYI         Vilnius Intl. Airport      Vilnius  Litouwen                           Alt. 650 ft.
EYKA        Kaunus Intl. Airport     Kaunus Litouwen                          Alt. 260 ft.
EYPA        Palanga Intl. Airport    Palanga  Litouwen                        Alt.   37 ft
 

We vliegen VFR in een klein toestel.  Afstanden zijn volgens FScommander.

Fijne vlucht     PH-JAP      Jaap van Megchelen

<< back<<

 

Egypte 

We gaan weer eens vakantie vieren en wel in de bekende badplaats Sharm El-Sheikh op het Egyptische schiereiland Sinai aan de monding
van de golf van Akaba, gelegen tussen de Sinaiberg en de Rode zee. De laatste jaren is deze plaats in populairiteit toegenomen met name
door de liefhebbers van de duiksport vanwege de aanwezigheid van schitterende koraalriffen en tropische vissoorten. De toeristische strook
strekt zich uit tot aan de Naama Bay wat volledig is ingesteld op de vele toeristen. Het vliegveld van Sharm El-Sheikh, ook wel bekend als het
Ophira International Airport is geopend in 1968 en oorspronkelijk bedoeld als luchtmachtbasis. Maar zoals hiervoor gemeld was er door het
toenemende toerisme behoefte aan een luchthaven voor lijn en chartervluchten. Hierin werd in 2007 voorzien door de opening van een tweede
terminal met een oppervlakte van 43000 vierkante mtr. en een capaciteit van 8 miljoen passagiers per jaar.
Er zijn 40 incheckbalies en is ontworpen voor een groot aantal internationale vluchten en chartervluchten.
Jaarlijks passeren ca.7 miljoen passagiers de luchthaven en is daarmee na Cairo de tweede luchthaven van Egypte.
Zie bijgaande link voor meer info over de luchthaven. http://worldaerodata.com/wad.cgi?id=EG34964&sch=HESH
We gaan pas op vakantie als het werk is gedaan, dus gaan we voor allerlei andere zaken eerst nog naar wat andere velden en pikken gelijk
nog wat duikers met apparatuur op die evenals wij naar Sharm El-Sheik gaan.
 

We staan op El Arish Intl.Airport in El Arish en maken ons op voor de volgende route: 

HEAR - egora - HETB                115 n.m.      Full stop
HETB  - nalso - nwb - HESC        57 n.m.      Full stop
HESC - delma - HESH                60 n.m.      Full stop
 

De Airports : 

HEAR   El Arish               Intl.Airport           El Arish                     Altitude   125 ft.
HETB   Taba                    Intl.Airport           Taba                         Altitude  2461 ft.    -- LET OP DE ALTITUDE -
HESC   St.Catharine              Airport           St.Catharine              Altitude  4372 ft.
HESH   Sharm El-Sheikh  Intl.Airport           Sharm  El-Sheikh       Altitude   147 ft.
 

Afstanden zijn volgens FS Commander.

In verband met de niet al te grote afstanden nemen we een middelgroot toestel, mede gelet op onze duikvrienden met bagage/apparatuur.
Fijne vlucht PH-JAP          Jaap van Megchelen

 

De foto is genomen vanuit een hotel op een van de stranden.

<< back<<

 

 

 

 

Nieuw Zeeland 

Nieuw Zeeland ligt in het Zuidwesten van de Grote Oceaan. Het bestaat uit twee grote eilanden ( Zuider en Noordereiland ) en een aantal kleine eilanden.
Wij bevinden ons op het Noordereiland en zijn reeds op Auckland International Airport.
Auckland is het dichtsbevolkte stedelijk gebied van Nieuw - Zeeland gelegen op het Noordereiland. De agglomeratie bestaat momenteel uit meerdere steden
en districten die in 2010 bestuurlijk samengevoegd zijn. Het gebied heeft bijna 1.5 miljoen inwoners. Ongeveer een derde hiervan woont in Auckland City.

Auckland ligt op een slapend vulkanisch veld tussen de Golf van Hauraki en de Tasmanzee. Er bevinden zich twee natuurlijke havens, Waitemata Harbour
in het noorden en Manakan Harbour in het zuiden. De eerste mondt uit in de Golf van Hauraki en de laatste in de Tasmanzee.
Het is een van de weinige steden in de wereld die twee havens heeft aan twee grote wateren. Er heerst een gematigd zeeklimaat met warme vochtige zomers en
natte winters.  Januari/februari heeft een gemiddelde temperatuur van 23 graden celsius.
Door het hoge autobezit en de relatief lichte maatregelen tegen luchtverontreiniging door uitlaatgassen en het hoge aantal afvalhoopverbrandingen alsmede openhaardvuren
heeft Auckland regelmatig last van luchtvervuiling,maar haalt nooit het hoge niveau van bijv. Los Angeles en Mexico stad.
Het gros van de bevolking is van Europesche ( vooral Britse ) afkomst maar er zijn aanzienlijke groepen Maori,s, Aziaten en Polynesiers.
De nationale luchtvaartmaatschappij is
AIR NEW ZEALAND met een vloot van 39 toestellen en heeft Auckland als hoofdkwartier.
Zij vliegt op bestemmingen in Australie, Azie, Oceanie, Europa en Noord Amerika. Tot maart 2008 had de maatschappij een low-cost dochtermaatschappij,
genaamd
Free Air welke inmiddels is samengevoegd met haar moederbedrijf.
En onze start van vandaag is dan ook in Auckland, vandaar zuidwaarts naar Hamilton, vervolgens in zuidwestelijke richting naar New Plymouth en
onze eindbestemming, het in het uiterste zuiden van het Noordereiland gelegen Wellington, hoofdstad van Nieuw - Zeeland.

De route:

NZAA  -  NZHN                                                  57.8 n.m.            full stop
NZHN  -  dabka  -  NZNP                                    94    n.m.            full stop
NZNP  -  selta  -  mevax  -  wu  - pp  -  NZWN     154.2 n.m.            full stop  

De airports: 

Auckland   Intl.Airport      Alt.   27 ft
Hamilton    Intl.Airport      Alt. 176 ft
New Plymouth Airport      Alt  100 ft          --        Grasbaan
Wellington Intl.Airport      Alt.   41 ft

We vliegen IFR in een toestel naar keuze. Afstanden zijn volgens Fscommander.

Fijne vlucht  PH-JAP           Jaap van Megchelen

Op de foto de Skyline van Auckland met de Queen Mary 2 gezien vanaf Devonport.

 

<< back<<

 

Zuid Spanje 

Ons einddoel van vandaag is Jerez de la Frontera in de provincie Cadiz, maar voor het zover is doen we eerst wat andere velden aan. Jerez is de Sherrystad van
Spanje en al wandelend door de smalle straatjes ruik je overal een geur van Sherry vanuit de talrijke Bodega,s. Elk jaar, in augustus/september wordt hier de Vendimia
- 3 daags druivenoogstfeest - gehouden met vele festiviteiten. Op de muren van de straten staan de namen van de grote landeigenaren, met als bekendste
Pedro Domecq die er elk jaar weer voor zorgt dat z.n Sherry wereldwijd wordt verspreid en geconsumeerd.
Daarnaast wordt veel grond rondom Jerez gebruikt voor de paardenfokkerij alsook voor de vele vechtstieren die uiteindelijk over geheel Spanje worden gebruikt in de befaamde Arena,s.
Voor wat betreft het laatste lijkt hier toch een einde aan te komen omdat er nogal wat groeperingen zich steeds heftiger verzetten tegen het stierenvechten wat in
principe uitsluitend in stand wordt gehouden voor het toerisme. Jerez kent de Paardenrijschool - Fundacion Real Escuela Andaluza del arte Ecuestre - ofwel de
Koninklijke Andalusische School van de Hippische Kunst en heeft een grote naam op het gebied van paarden. Elk voorjaar wordt er de Feria Del Caballo gehouden,
een grote paarden -/ veemarkt annex kermis die drie dagen duurt en waar prijsvee van over de hele wereld te bezichtigen en te koop is.
De luchthaven van Jerez is niet al te druk maar kent wel een spits in de zomermaanden. Jerez is natuurlijk ook bekend van de Flamenco. Hoewel in heel Andalusie grote
Flamenco artiesten zijn voortgekomen bevind de officiele academie van de Flamenco zich in Jerez, n.l. het Centro de Baile Jerez.
Het aantal inwoners bedroeg medio 2009  207.000.
Voor informatie over Jerez Sherry zie de volgende link  http://www.vinosdejerez.nl/ 
Maar zoals gezegd doen we eerst wat andere velden aan en wij bevinden ons dan ook op Almeria Airport in Almeria.
 

De route is dan ook als volgt: 

LEAM  --  gador  --  LEGA              64 n.m
LEGA   --  mga   --  LEMG             50 n.m.
LEMG  --
  jrz      --  LEJR               79 n.m

 De airports zijn :

LEAM       Almeria Airport             Almeria          Alt.     74 ft
LEGA       Armilla AB                   Granada         Alt. 2255 ft
LEMG      Malaga Airport               Malaga          Alt.    56 ft
LEJR       Jerez AB       Jerez de la Frontera        Alt.    97 ft

De foto is ergens op een pleintje in Jerez de la Frontera.

<< back<<              Vliegsessies 2011