Vliegsessies van het  DFN    Dutch Flight Network

Op deze pagina worden vliegsessies gepubliceerd die door Jaap van Megchelen zijn ingediend bij het Dutch Flight Network.
Een uitdaging voor ons om na te vliegen.
Jaap en Arnoud Meijer zijn bereid vragen over deze materie te beantwoorden.

Jaap en Arnoud vliegen regelmatig online met deze club op de woensdag- en zondagavonden.
Vanuit het bestuur van de DFN worden er vliegsessies ingepland maar aan de leden van het DFN wordt ook verzocht om sessies in te sturen.
Dit jaar heeft Jaap van Megchelen er een aantal gemaakt waarvan na beoordeling,cq. goedkeuring gebruikt werd gemaakt door DFN en aldus
op de sessiekalender werden geplaatst.
Jaap laat zijn ingediende vliegsessie vergezeld gaan van interessante informatie.  Sessies gevlogen in 2010 (klik)

Vliegsessies in 2011                                                                               Vliegsessies 2012

China
TasmaniŽ
Marokko
IJsland
Turkish Delight
Madeira - Canarische eilanden
Tunesie / Algarije

Zweden-Noorwegen
Islands of Greece
Down Under Australie-Adelaide
Kleine Zuid Duitse velden

Mexico
Stukje Oost Europa
India
US Indiana-Indianapolis
Frankrijk
Venezuela La Fria - Guanare
Venezuela Caracas - Puorto Ayachuco

 

 

 

 

OekraÔne-Polen EK voetbal 2012
Mediterrane
ItaliŽ
Bezoek aan de Aussies (1)
Bezoek aan de Aussies (2)
Corfu

 

 



 

China 

Over HongKong valt heel wat te vertellen temeer daar dit vandaag onze eindbestemming is maar voorlopig de belangrijkste info over Chek Lap Kok - Intl. Airport.
Dit is de internationale luchthaven van Hong Kong bij het eiland Lantau. De luchthaven dankt deze naam aan het eiland waarop het is gevestigd.
De oude luchthaven was aan vervanging toe aangezien de populatie van Hong Kong bleef groeien. In de jaren negentig werd gestart met de bouw van de
nieuwe luchthaven waarvan de kosten ongeveer 20 miljard euro waren. Op 6 juli 1998 werd de luchthaven officieel in gebruik genomen, deze is gesitueerd op een
kunstmatig eiland dat ooit gebaggerd werd net voor de kust van Hong Kong ten westen van Kowloon. Bij de bouw kwam veel Nederlandse inbreng tot stand, dit vanwege
de ruime ervaring met baggerwerken en water. Totaal is ruim 12 vierkante km ingepolderd. Om het nieuwe vliegveld met Hong Kong te verbinden moesten er twee
bruggen en een tunnel over en onder zeer intensief bevaren zeestraten worden gebouwd zonder daarbij de vaarroute,s te blokkeren.
Met een lengte van 1337 mtr. is de Tsing Ma brug de bekendste. Er zijn wee evenwijdige start-/landingsbanen 07L - 25R en 07R - 25L. Beide banen zijn 3800 mtr. lang en 60 mtr. breed.
VOR - DME - en NDB zijn als navigatiemiddelen aanwezig.

In eerste instantie vliegen we vandaag IFR twee legs, n.l.:
 

ZSFZ - fqg - ZSAM                                     118 n.m.        Fullstop
ZSAM -swa - a470 dotmi - VHHH                 281 n.m.       Voorlopige eindbestemming.

 De airports zijn:

 ZSFZ     Changle Airport -- Fuzhou                          Alt. 50 ft
ZSAM    Gaoqi Airport    -- Ziamen                           Alt. 63 ft
VHHH    Chek Lap Kok Intl. Airport -- Hong Kong      Alt. 23 ft

Het oude vliegveld van Hong Kong - Kai Tak - wordt met de software van Fly Tampa goed weergegeven. Als de tijd het toelaat is het wellicht een goed idee om
voor hen die dit vliegveld hebben geÔnstalleerd, na aankomst op VHHH nog een kleine extra leg te vliegen naar Kai Tak - VHHX.
Dit neemt slechts een paar minuten in beslag - 16 n.m. -  en om het nog wat realistischer te maken in een klein toestel, bijv. een Cessna 208, o.i.d.
Klik de volgende link aan en zie tevens de moeilijkheidsgraad om veilig op Kai Tak te landen. ( video You Tube )

http://www.youtube.com/results?search_query=pss+boeing+777+vhhh+-+vhhx&aq=f 

Voor degenen die wat meer info over Hong Kong willen, de volgende link.  http://nl.wikipedia.org/wiki/Hong_Kong

Indien de links niet werken, gebruik dan CTRL+C en daarna CTRL+V 
Fijne vlucht    Jaap van Megchelen.

 

Op de foto het nieuwe vliegveld Chek Lap Kok.  

<< back<<

 

Tasmanie  (IFR)

Ongeveer 150 n.m. ten zuidoosten van het Australische vasteland ligt TasmaniŽ en is ervan gescheiden door de Straat Bass.
Dit is een eiland en staat van het Gemenebest van AustraliŽ. TasmaniŽ heeft een oppervlakte van ruim 68.000 vierkante km en heeft ongeveer 500.000 inwoners.
Onze eindbestemming van vandaag is Hobart, de hoofdstad van TasmaniŽ. De stad telt zo'n 140.000 inwoners en is Australisch tweede oudste stad (na Sydney).
Hobart is een sfeervolle en gezellige stad en ligt aan de Derwent River. Naast alle maritieme activiteiten vindt hier ook de finish plaats van de jaarlijkse
Sydney - Hobart zeilrace. De stad ligt tevens aan de Mount Wellington, die drie maanden per jaar met sneeuw is bedekt.
Op Salamanca Place is elke zaterdagmorgen de beroemde Salamanca Market. Het is een drukke markt waar van alles te koop is en die veel bezoekers trekt van buiten Hobart.
Een van de mooiste en duurste wijken van Hobart is Battery Point. Hier zijn koloniale herenhuizen uit 1830 - 1840, authentieke pubs en oude
arbeiders- en vissershuisjes langs smalle met door gaslampverlichte straatjes. Vroeger stonden op deze strategische plek langs de Derwent River een batterij kanonnen
als bescherming tegen vijandelijke invallen - vandaar de naam Battery Point.
Ben je echter op zoek naar een meer classy buurt in Hobart met luxe restaurants en trendy bars, ga dan naar Constitution Dock, waar 's zomers veel internationale
cruiseschepen aanmeren. Hiervandaan vertrekken ferries naar de eilanden rond TasmaniŽ en naar het vasteland van AustraliŽ.
Op ongeveer een uur rijden ten zuidoosten van Hobart ligt Port Arthur met z'n historisch gevangenis complex. Meer dan 60 gebouwen doen herinneren aan de periode
dat AustraliŽ door de Britten als dumpplek voor gevangenen werd gebruikt. Indertijd was Port Arthur zelfs de meest meedogenloze gevangenis van het hele Britse rijk en
werden de gevangenen op gruwelijke wijze gestraft. Ten westen van Hobart bevindt zich nog een van de laatste stukken echt ongerept regenwoud van de wereld en dit
South West National Park is dan ook uitgeroepen tot werelderfgoed.
Wij staan op het vliegveld van Launceston en vliegen noordwaarts naar Devonport, van daaruit in zuidwestelijke richting naar Strahan en als laatste stop onze eindbestemming Hobart.
Voor de FSX gebruikers; op de site van Surclaro - zie de link, kan je de FSX-scenery van de luchthaven Hobart downloaden. http://www.surclaro.com/fsx-scenery_c39_100_dateD.html

lDe route ziet er dan uit als volgt:

YMLT  -  YDPO                                 42  n.m.      Fullstop
YDPO  -  YSRN
                               78   n.m.      Fullstop
YSRN  -  YMHB                             106   n.m.      Fullstop
 

De airports zijn : 

Launceston      --      Launceston Airport                Alt. 566 ft
Devonport        --       Devonport   Airport                Alt.   37 ft
Strahan           --       Strahan Airport                     Alt.   70 ft
Hobart             --       Hobart Intl. Airport                Alt.   17 ft

Afstanden zijn volgens FS Commander.  We vliegen IFR in een toestel naar keuze.

Fijne Vlucht   PH-JAP        Jaap van Megchelen

<< back<<

 

 

Marokko

Casablanca is onze eerste bestemming van vandaag en is gelegen in het westen van Marokko. ( Berbers noemen de stad Anfa, wat in het Arabisch weer heuvel betekent,
maar de letterlijke vertaling is Witte huis ) De stad staat dan ook bekend om z,n vele witte gebouwen. Het is met ruim 5 miljoen inwoners de grootste stad van Marokko en
tevens de economische hoofdstad , maar Rabat is de regeringshoofdstad. De vele autowegen van en naar Casablanca zijn dan ook vanwege het economische belang prima
te noemen maar het zijn voornamelijk tolwegen.
Casablanca is ook de belangrijkste zeehaven van Marokko, terwijl hier ook het belangrijkste vliegveld - Mohammed V Intl.Airport - is gevestigd.

De luchthaven was oorspronkelijk een vliegbasis van de USAF onder de naam Nouasseur Air Base. Tot op vandaag wordt het vliegveld door lokale bewoners vaak nog
aangeduid als Nouasseur, de naam van de voorstad waar het vliegveld gelegen is. In de eerste helft van de jaren vijftig van de vorige eeuw speelde de basis een belangrijke rol
als vertrekpunt voor nucleaire bommenwerpers op weg naar de Sovjet-Unie. Ook was het in die jaren een opslagplaats voor nucleaire wapens, naast Sidi Slimane en Ben Guerir.
Ook heeft de basis nog enige tijd gediend als (nood) landingsplaats voor de Spaceshuttle.  Later zijn al deze activiteiten verhuisd naar: Ben Guerir Air Base.  Het vliegveld heeft drie terminals,

Terminal 1
heeft een oppervlakte van 40.000 m2 en kan 5 miljoen passagiers/jaar afhandelen.
Terminal 2 heeft een oppervlakte van 66.000 m2 en kan 6 miljoen passagiers/jaar afhandelen.
Terminal 3
heeft een oppervlakte van 4.000 m2 en kan 400.000 passagiers/jaar afhandelen.
Vluchten van RAM naar Amsterdam vertrekken vanuit Terminal 2, samen met de RAM vluchten naar de USA en het Verenigd Koninkrijk.  
Andere internationale bestemmingen van RAM gebruiken Terminal 3.
Al in 1942 genoot Casablanca grote bekendheid door de film
- CASABLANCA - met de toen wereld beroemde sterren Humphrey Bogart en Ingrid Bergman in de hoofdrollen.
Hoewel door de rolbezetting met bekende acteurs deze film als A film werd geclassificeerd had niemand verwacht dat het zo,n groot succes zou worden.

Maar onze start van vandaag is in Marrakech en we staan dan ook op het Menara Intl. Airport.
Van hieruit dus in noordelijke richting naar Casablanca, vervolgens langs de kust naar Rabat en onze eindbestemming is Tanger in het uiterste noorden van Marokko.

De route:

GMMX  - GMMN                                        112 n.m.     Fullstop
GMMN -  GMME                                         66  n.m.    Fullstop of een Touch an Go
GMME -  GMTT                                          230 n.m.    Eindbestemming

De airports zijn:

GMMX                                    Menara Intl. Airport            --  Marrakech        Alt.1539 ft.
GMMN                                    Mohammed V Intl.Airport   --  Casablanca      Alt.  207 ft.
GMME                                    Rabat Sale Airport            --   Rabat              Alt.  280 ft.
GMTT                                      IBN Battouta Airport         --   Tanger             Alt.    66 ft.

De foto is de Poort Ancienne Medina in de Arabische wijk van Casablanca

 
 
Fijne vlucht  PH-JAP       Jaap van Megchelen

 

 

<< back<<

 

 

IJsland

IJsland is het meest westelijk gelegen land van Europa en wordt in het zuiden omringd door de Atlantische Oceaan, in het westen door de Straat van Denemarken 
( tussen Ijsland en Groenland ) en de Groenlandzee, en een deel van de noordelijke Ijszee in het noorden. IJsland heeft een oppervlakte van 103.000 vierkante km.
en heeft ruim 300.000 inwoners. Het merendeel van de IJslanders stamt af van Noorse en Ierse kolonisten en de cultuur van IJsland is sterk beÔnvloed door de Noorse cultuur.
IJsland kent geen eigen krijgsmacht. Het leger van de Verenigde Staten bewaakte tot oktober 2006 op basis van een militair verdrag uit 1951 het land en zijn territoriale
wateren vanuit een marinebasis in Keflavik. Nu staan de V.S. nog wel garant voor de defensie van IJsland, maar de marinebasis is gesloten.
De economie is voor een groot gedeelte afhankelijk van de IJslandse visindustrie. In het begin van de 21e eeuw is de IJslandse financiŽle sector sterk gegroeid.
Door de snelle expansie en de daarbij behorende behoefte aan vreemd vermogen van deze sector was het land dan ook erg kwetsbaar voor de gevolgen van de kredietcrisis in 2008.
Door een snelle achteruitgang van de liquiditeit van de drie banken in het land raakte IJsland in een situatie die grensde aan een faillissement.
De schulden bleken vijf tot negen maal het bruto nationaal product te bedragen, een bedrag dat nagenoeg onmogelijk is om zelfstandig op te brengen.
Dat is dan ook de reden voor een aantal ex gefortuneerde Nederlanders, die aanzienlijk meer geld op IJslandse banken hadden geparkeerd dan de door de Nederlandse staat
gestelde garantstelling van 100.000 Euro, met DFN af te reizen in een poging nog iets van de '' verdampte'' centjes terug te krijgen.
En inmiddels zijn wij in de hoofdstad Reykjavik gearriveerd van waaruit naar diverse bestemmingen in IJsland zal worden gevlogen.
Allereerst vanuit Reykjavik in noordelijke richting naar Akureyri, dan noordoostelijk naar Egilsstadir en vervolgens zuidoostelijk naar onze eindbestemming Hornafjurdur.
 

Dit geeft de volgende route te zien:
 

BIRK - rh - nonni - BIAR                           137 n.m.             Fullstop
BIAR - aki - BIEG                                    100 n.m.             Fullstop
BIEG - va - keldu - BIHN                            67 n.m.             Fullstop

De airports zijn: 

BIRK  Reykjavik      Alt.  52 ft
BIAR  Akureyri        Alt.  11 ft
BIEG  Egilsstadir    Alt.  80 ft
BIHN  Hornafjurdur  Alt.  28 ft
 

Afstanden zijn volgens Fscommander.

Op bijgaande foto het vliegveld va Reykjavik. 

 

Fijne vlucht    PH-Jap  -Jaap van Megchelen

 

<< back<<

 

Turkish Delight

Istanboel is de enige stad ter wereld die op twee continenten ligt en heeft een zeer strategische ligging. Ze ligt in het westen van het land,
deels in Europa, deels in Azie. De Bosporus, die Europa van AziŽ scheidt, loopt door Istanboel heen, en komt in het zuiden in de Zee van
Marmara en in het noorden in de Zwarte Zee uit. Twee bruggen over de Bosporus in Istanboel verbinden Europa met AziŽ. Een mysterieuze stad,
gelegen in twee continenten met inwoners welke Aziaat dan wel Europeaan kunnen zijn.
Istanbul is zo,n stad die je niet even in een paar dagen kan doen omdat er heel veel is te zien, alhoewel een stedentrip van 4 a 5 dagen heel populair is.

De Gouden Hoorn en de Bosporus splitsen de stad in feite in drie delen, twee op het Europese continent en ťťn op het Aziatische.
Van de twee Europese delen bevat de westelijke helft de oude stad (Constantinopel). Deze is onderverdeeld in de districten Fatih en Eminonu.
Verder ten westen en ten noorden hiervan bevinden zich de districten Eyup, Bayrampasa, Gaziosmanpasa, Esenler, Bagcilar
r, Gungoren,
Zeytinburnu, Bahcelievler, Bakirkoy, Avcilar en Kucukcekmece.

Het gedeelte van de stad oostelijk van de Gouden Hoorn was waar in de Osmaanse tijd de door Venetiaanse handelaren bewoonde wijk Galata lag.
Dit is tegenwoordig ingedeeld in het district
Beyoğlu. Verder ten noorden en oosten hiervan liggen de districten Sisli, Kagithane, Sariyer en Besiktas.
Op het Aziatische deel van de stad, ten slotte, bevinden zich de districten Uskudar, Kadikoy, Beykoz, Umraniye, Maltepe, Kartal, Pendik,
Sultanbeyli en Tuzla.Istanbul heeft bijna 13 miljoen inwoners en heeft een oppervlakte van 1540 vierkante km.

Turkish Delight heeft betrekking op diverse zaken en op een daarvan heeft de DFN,er z,n oog laten vallen, nl.Turks fruit (Turks: Lokum,
Grieks: loukoumia) is een zeer zoete lekkernij die veel in Turkije, Cyprus en in Balkanlanden zoals Griekenland en AlbaniŽ wordt gegeten.
De lekkernij bestaat voor een groot deel uit
suiker, fruit, kokos, gelei soms wat nootjes (zoals hazelnootjes, amandel en/of pistachenootjes) en kan
verschillende kleuren hebben en daar nemen wij natuurlijk wat van mee.

Voor onze route van vandaag met als eindbestemming Istanbul staan we met onze toestellen geparkeerd op de luchthaven van Antalya aan de zuidkust,
waar het gehele jaar door toeristen uit alle delen van Europa, maar tegenwoordig ook veel uit Rusland, met charters worden aangevlogen voor een
verblijf in een van de bekende badplaatsen.

Van hier vliegen in zuidoostelijke richting naar Konya, dan noordelijk naar Ankara en vervolgens in noordwestelijke richting naar Istanbul.

De route is dan als volgt:

LTAI - sehir - LTAN                             107 n.m.        Fullstop
LTAN - azbul - LTAC                           140 n.m.        Fullstop
LTAC - bag - petar - toker - yaa - LTFJ  202 n.m.        Eindbestemming

De airports:

LTAI    Antalya Airport            Antalya       Alt.  181 ft
LTAN  Konya Airport              Konya         Alt. 3386 ft
LTAC  Esenboga Airport         Ankara        Alt. 3129 ft
LTFJ   Sabiha Gokcen Airport  Istanbul      Alt.   316 ft 

Afstanden zijn volgens Fscommander.  zie onderstaande link voor downloads van Airport Sabiha Gokcen en Konya Airport

http://simviation.com/1/search?submit=1&keywords=+Sabiha+Gokcen&x=20&y=5

http://simviation.com/1/search?submit=1&keywords=+Konya&x=20&y=7 

<< back<<

 

 

Madeira - Canarische eilanden 

Madeira is een eiland in de Atlantische Oceaan, ongeveer 700 kilometer ten westen van Afrika en 1000 kilometer ten zuidwesten van de Portugese kust.
Samen met Porto Santo en de zuidelijker gelegen IIhas Desertas en de IIhas Selvagens vormt het de archipel en autonome regio Madeira van Portugal.  
De Azoren hebben binnen Portugal dezelfde status. De grootste stad op Madeira en tevens de hoofdstad van de autonome regio is Funchal. 
Madeira kent een zeer mild klimaat (temperatuur ligt vrijwel altijd tussen de 16 en 22 įC.) en is door de natuur, de vele bossen en bergen populair bij
wandelaars en natuurgenieters. Omdat de kust voornamelijk uit steile rotswanden bestaat en zandstrand vrijwel niet aanwezig is, kent Madeira geen massatoerisme.
De eilanden hebben een vulkanische oorsprong. De hoogste berg is de Pico Ruivo (1862 m). De bekendste specialiteit van Madeira is de versterkte wijn
die ernaar genoemd is. Behalve door deze Madeira-wijn is het eiland ook bekend om de espada; een lange zwarte vis die op veel verschillende manieren bereid wordt.
De vele exotische bloemen die er in het wild groeien kenmerken het eiland zodanig dat Madeira ook wel het bloemeneiland wordt genoemd.
Naast de Canarische - Eilanden is Madeira de enige plek op de wereld waar de Kanarie in het wild voorkomt. 
( en even terzijde, wie kent hem niet, zanger/gitarist Eddy Christiani - wel heel wat jaren geleden - werd o.a. populair met z,n liedje,
Zonnig Madeira, land van liefde en zon
........... en werd tevens ereburger van Madeira.)

Voor een echte wilde stapvakantie, moet je niet op Madeira zijn. Het eiland is een rustig paradijs vol natuurwonderen. Toch hoef je je met name in
Funchal ís nachts zeker niet te vervelen. Het nachtleven is misschien niet zo bruisend als Lissabon of Albufeira, maar toch zeker de moeite waard.
Het eiland heeft zeker geen tekort aan bars, pubs, clubs of live muziek en in Funchal zijn al deze uitgaansgelegenheden geconcentreerd.
Een groot gedeelte van het nachtleven op Madeira speelt zich op straat af, waar straatmuzikanten de steden omtoveren tot een groot,
gezellig openluchtconcert. Voor theater en klassieke muziek moet je naar het Teatro Municipal Baltazar Diaz. De vele kroegen in Funchal zijn tot laat open.
In sommige cafťs kan je genieten van de prachtige fado, het Portugese levenslied. Als je zin hebt om te dansen is club Vespas een aanrader, hier gaat
iedereen tot diep in de nacht los op de dansvloer. Je kan ook gezellig een gokje wagen in het casino van Funchal.

Maar wij zijn gekomen om te vliegen en we bevinden ons reeds op het airport  Porto Santo en gaan vervolgens richting hoofdstad, dit is een klein stukje
zuidwaarts, dan een lange etappe naar Tenerife North, en als laatste naar Tenerife South, wat tevens onze eindbestemming is.

De route: 

LPPS  -  LPMA                                31 n.m.                     Fullstop
LPMA  -  GCXO                              273 n.m.                     Fullstop
GCXO -   GCTS                                29 n.m.                     Eindbestemming.       Afstanden volgens Fscommander.

De airports:

LPPS      --      Porto Santo airport           Vila Baleira       Portugal
LPMA     --       Madeira airport                Funchal            Portugal
GCXO     --       Los Rodeos airport          Tenerife North    Spanje
GCTS     --       Reinier Sofia airport         Tenerife South    Spanje

Het is wellicht een suggestie om - i.v.m. de korte afstanden - de eerste als ook de laatste leg VFR te vliegen in een klein toestel en dat op geringe hoogte,
bijv. 3000 ft. De afstand tussen Madeira en de Canarische eilanden over de Atlantische oceaan zou dan IFR gevlogen kunnen worden.

Vooral degenen die  Madeira als ook Gran Canaria hebben geÔnstalleerd kunnen van het mooie uitzicht genieten.

Bijgaande foto geeft zicht op de baai van Madeira.

Fijne vlucht PH-JAP                   Jaap van Megchelen

 http://madeira.startpagina.be/

 

<< back<<

 

Tunesie / Algarije

TunesiŽ , officieel de Republiek TunesiŽ, is een land in Noord - Afrika  grenzend aan Algerije en Libie en aan de Midellandse Zee.
Het behoort tot de Maghreblanden, waar ook Marokko, Mauritanie, Algerije  en Libie toe worden gerekend.De bevolking bestaat etnisch gezien
voor het grootste gedeelte uit Berbers. De meesten van hen zijn zich hiervan echter niet meer bewust en beschouwen zichzelf als Arabieren.
In de loop van de geschiedenis hebben veel verschillende volken het grondgebied bezet en er hun sporen achtergelaten. TunesiŽ is voor veel
Europeanen een schitterend vakantieland. Populaire vakantiebestemmingen in het land zijn het eiland Djerba, en kustplaatsen als
Sousse, Hammamet en
Port El Kantaoui. Het land kent verder archeologische sites als die van Carthago dicht bij Tunis en El Djem met een indrukwekkend Romeins amfitheater.
Ook heeft het zeer gevarieerde soorten landschappen, van woestijnlandschap in de
Sahara in het zuiden, tot bossen in het noorden op
het schiereiland
Kaap Bon. Een goedkope manier van reizen is de gedeelde taxi (genaamd louage), waarvoor men op goed geluk naar
een
taxistandplaats kan gaan: de chauffeurs zijn altijd blij als ze hun taxi vol krijgen. Minder bekend dan het eiland Djerba zijn de Kerkennah Eilanden die voor de kust van Sfax liggen.

 Bij de samenstelling van deze sessie - medio januari 2011 - is het zeer onrustig in Tunesie. Na de val van president Ben Ali zijn er hevige
onlusten uitgebroken en inmiddels is Ben Ali met zijn gevolg gevlucht naar Saudi Arabie omdat hij vreesde voor een aanslag op zijn leven.
Het openbaar ministerie in Tunesie beschuldigd de familie Ali - echtgenote Leila Trabelsi, een voormalig kapster, alsook familieleden - van grootschalige
diefstal van belastinggelden. Leila Trabelsi geld in de ogen van veel Tunesiers als de duistere kracht achter het corrupte regime van haar echtgenoot.
In Tunesie vraagt men zich af hoe het mogelijk was dat Leila vlak voor haar vlucht nog 'even' 1500 kg goud, ter waarde van 45 miljoen euro mee heeft
kunnen nemen naar Dubai.  --  bron: Het franse dagblad Le Monde  --

Reizen in en naar Tunesie geschied volledig op eigen risico, alhoewel er nog geen negatief reisadvies is afgegeven, maar een aantal grote Touroperators
hebben inmiddels wel de reizen naar Tunesie uit het programma gehaald.Ondanks deze negatieve berichten laten DFN,ers zich er niet van weerhouden
af te reizen naar Tunesie en bevinden zich op dit moment reeds op airport Habib Bourguiba in Monastir aan de oostkust van Tunesie, van hier gaan het
noordelijk naar Tunis , de hoofdstad, vervolgens in westelijke richting de grens over naar Algerije naar de plaats Annaba en als laatste noordwestelijk
naar onze eindbestemming Batna via een touch an go in de plaats Constantine.

Dat geeft de volgende route:                                        ----------                           De airports:

DTMB - DTTA                               80 n.m.                  Fullstop              ----------  DTMB   Habib Bourguiba Intl.Airport   Monastir / Tunesie     

DTTA - kemir - morja - DABB        116 n.m.                  Fullstop             ----------   DTTA   Carthage airport                    Tunis / Tunesie

DABB - DABC                               66 n.m.                 Touch an Go       ----------   DABB  Rabat Bitat                           Annaba / Algerije             

DABC - DABT                                35 n.m.                 Eindbestemming ----------   DABC  Mohamed Boudiaf airport       Constantine / Algerije

                                                                                                          ----------   DABT  Mostefha Ben Boulaid airport  Batna / Algerije

We vliegen IFR in een toestel naar keuze.  Fijne vlucht   PH- JAP   Jaap van Megchelen.

<< back<<

 

 

 

 

Zweden - Noorwegen   (IFR) 

Zonder nu direct aan omkoping te denken is het zo dat ScandinaviŽrs gevoelig zijn voor presentjes en waar je als buitenstaander iets gedaan moet zien te krijgen
is het heel handig om de juiste snaar te raken wat aardig lukt met een alcoholische versnapering, met name Cognac en Jenever.
De alcoholaccijns is daar vele malen hoger als in ons land en dus voor de gewone man/vrouw niet te betalen.
En omdat we vandaag met DFN op de Scandinavische toer zijn nemen we een paar extra flessen mee, je weet maar nooit waar het goed voor is.
Onze start van vandaag is namelijk in Stockholm op Arlanda International Airport.
Stockholm is de grootste stad van Zweden. De gemeente Stockholm ligt gedeeltelijk in Uppland en gedeeltelijk in Sodermanland.Ze heeft een oppervlakte van
188 vierkante km en behoort tot de provincie Stockholms Lan. Op 30 september 2009 had de stad ruim 800.000 inwoners en de gehele regio Groot Stockholm
rond de 2 miljoen. Door de vele grote wateren in de stad wordt Stockholm ook wel het VenetiŽ van het Noorden genoemd. De stad ligt middenin de Scherenkust met 24.000 eilanden.
In Stockholm zetelt de Zweedse regering en het parlement. Het koninklijk paleis van de Zweedse koning,Karel XVI Gustaaf is er ook te vinden.
De stad ligt op veertien met bruggen verbonden eilanden, op de plaats waar het Malarmeer (Zweedse Malaren) met de Oostzee in verbinding staat.
Aan deze ligging heeft de stad de bijnaam " VenetiŽ van het Noorden" te danken. Net buiten de stad begint de Scherenkust, een kustgebied met talloze
rotseilanden en eilandjes die Scheren worden genoemd. Veel inwoners van Stockholm hebben dan ook een boot, of zelfs een buitenhuis op een eilandje.
Tijdens de zomer zijn er op veel plaatsen aan de rand van het water zonnebaders, zwemmers en vissers te zien. Het oudste deel van Stockholm is de
oude stad, of Gamla Stan. Deze wijk doet bijna Zuid Europees aan door de smalle straten en huizen die in okerkleur of rood zij geschilderd.
Op dit eiland is het Koninklijk paleis gebouwd, met een traditionele wacht.

Tijd om de lucht in te gaan en wel vanaf Stockholm in westelijke richting naar Norrkoping en vervolgens opnieuw westelijk, richting Noorse kust n.l.
Stavanger waarbij we halverwege dit traject een stukje over het Skagerrak zullen vliegen.
We vliegen IFR in een toestel naar keuze.

De route : ESSA  -  ESCK           89 n.m.    Fullstop
               ESCK  -  ENZV          352 n.m.
    Eindbestemming 

De airports :  ESSA -   Arlanda Intern.Airport Stockholm      Alt. 128 ft
                    ESCK -   Bravalla Airport  Norrkoping             Alt.   94 ft
                    ENZV -    Sola Airport Stavanger                    Alt.   33 ft
 

Afstanden zijn volgens Routefinder inclusief waypoints / fixes.

Fijne vlucht - PH-JAP  Jaap van Megchelen

Bijgaande foto is van Sergels Torg in het centrum van Stockholm.

 

<< back<<

 

Islands of Greece     (VFR in een toestel naar keuze)
 
In het begin van de zeventiger jaren is het toerisme naar Griekenland en de Griekse eilanden langzaam aan op gang gekomen.- Spanje
stond toen al bekend als een populaire vakantiebestemming - Mede door de produktie van de achtdelige Britse TV serie - Who pays the Ferryman - in 1977 / 1978,
welke zich voornamelijk afspeelde op Kreta, kwamen vakanties naar ondermeer Kreta en Rhodos in een stroomversnelling, niet in de laatste plaats vanwege de
prachtige opnamen uit die serie. Ook anno 2011 boeken nog steeds vele Europeanen als ook Nederlanders een vakantie naar een van de Griekse eilanden waar
de weersomstandigheden vaak zeer goed zijn, alhoewel de warmte in de maanden juli / augustus wel eens hinderlijk kan zijn maar anderzijds zorgt de altijd wel
aanwezige wind voor wat afkoeling,  zeker aan de stranden. Via Athene -- waar we terecht kwamen tussen luidkeels protesterende Grieken tegen de bezuinigingen
met als doel het land weer in het Europese gareel te krijgen -- zijn we doorgevlogen naar het eiland Kreta en wel in Iraklion, vanwaar onze start plaats zal vinden
met als einddoel het eiland Rhodos. De stad Rhodos ligt in het uiterste noorden van het eiland en is een havenstad met ca.60.000 inwoners.
Vanuit Rhodos stad is geregelde veerdienst naar de bekende Turkse vakantiebestemming Marmaris.
De internationale luchthaven van Rhodos ligt 14 km zuidwestelijk van Rhodos stad en is de vierde luchthaven van Griekenland wat passagiers betreft.
Bijgaande foto geeft een view over de Elounda baai van Kreta. 

Onze route is als volgt: 

LGIR  -  LGST                                46 n.m.            Fullstop                                        Afstanden zijn volgens Fscommander.
LGST - sit - ug80 - nibox - LGKP     61 n.m.            Fullstop
LGKP - LGRP                                75 n.m.            Eindbestemming 

De airports zijn: 

LGIR                    Nikos Kazantzakis     ---     Iraklion                       Alt. 120 ft.
LGST                   Sitia                          ---     Sitia                           Alt. 379 ft.
LGKP                  Karpathos                  ---     Karpathos                   Alt.   71 ft.
LGRP                  Diagoras Intl.              ---     Rhodos                       Alt.   24 ft.

We vliegen VFR in een toestel naar keuze.

Prettige vlucht.
Jaap van Megchelen         PH-JAP

Kalidonia - baai van Elounda

 

 

<< back<<

 

 

Down Under Australia Adelaide (IFR)

In het zuiden van Australie, om precies te zijn aan de Golf St.Vincent ligt Adelaide, hoofdstad van de Australische deelstaat Zuid Australie.
De stad heeft ca. 1.2 miljoen inwoners en is daarmee de vijfde stad van Australie. Vanwege de vele kerken staat Adelaide ook wel bekend als
de city of Churces. Een andere veel gebruikte term is the 20 minute city, dit vanwege de grote bereikbaarheid van vrijwel alle plekken in en
zelfs buiten de stad. Zo ben je ( buiten de spits ) met de auto binnen 20 minuten vanuit het CBD ( Central Business District ) bij het strand, in de
Adelaide Hills of in Mc.Laren Vale. Rondom Adelaide liggen belangrijke wijngebieden waaronder de Barossa Valley van waaruit jaarlijks vele
duizenden liters kwaliteitswijn naar Europa wordt geŽxporteerd.
En omdat we al even in Adelaide zijn ter voorbereiding van onze vlucht hadden we ruimschoots de tijd een van de mooie Chateau's in de
Barossa Valley te bezoeken en tegelijkertijd een kistje mooie wijn mee te nemen.
|Onze start is aldus in Adelaide en we staan reeds met onze toestellen bij een van de gates op Adelaide International airport voor de volgende route; 

YPAD - sedan - YBHI                233 nm      Full stop
YBHI -  cobhi -  YCBA               222 nm      Eindbestemming

De airports: 

YPAD  =  Adelaide Int. Airport           Alt.  24 ft
YBHI   =   Broken Hill                       Alt. 962 ft
YCBA  =  Cobar                               Alt. 728 ft 

We vliegen IFR in een grote kist.  Afstanden zijn volgens FSCommander.

Op de foto het centrum van Adelaide.

Fijne vlucht PH-JAP       Jaap van Megchelen

 

 

<< back<<

 

Kleine Zuid Duitse velden (VFR)

We zijn in het zuiden van Duitsland en wel in het plaatsje Biberach an der Riss gelegen in de deelstaat Baden - Wurttemberg.
Biberach an der Riss heeft ruim 32000 inwoners en beschikt over een regionaal airport.
De deelstaat heeft 11 miljoen inwoners en de hoofdstad is Stuttgart. We starten aldus in Biberach en de route is als volgt; 

EDMB - EDTN             32 nm            Fullstop
EDTN  - EDTH             21 nm            Fullstop

EDTH  - EDMH            38 nm            Fullstop
EDMH - EDPG            65 nm            Eindbestemming 

EDMB        Biberach an der Riss                    Alt.1907 ft
EDTN         Nabern Teck                                Alt.1218 ft
EDTH         Heubach                                      Alt.1426 ft
EDMH        Gunzenhausen                             Alt.1594 ft
EDPG        Griesau                                        Alt.1063 ft 

Afstanden zijn volgens FScommander. We vliegen VFR in een Cessna 172 of ander klein toestel.                         

De bijgaande foto geeft het centrum van Biberach an der Riss weer.

Fijne vlucht.   PH-JAP       Jaap van Megchelen

 

<< back<<

 

Mexico (VFR)

Ondanks de gevaarlijke situatie in Mexico,( getuige het krantenbericht in het AD van 21 september 2011, dat  er in de plaats Veracruz in twee vrachtauto,s
de lijken zijn aangetroffen van 23 mannen en twaalf vrouwen die naar men vermoed waren aangesloten bij het drugskartel LOS ZETAS en naar alle
waarschijnlijkheid zijn vermoord door een concurrerende partij,)  is DFN toch weer bezweken voor de schoonheid van hert land en kon de verleiding
niet weerstaan opnieuw wat bestemmingen aan te doen. Uiteindelijk heeft ons bezoek in 2010 ook geen problemen met zich meegebracht. 
Een belangrijk bijkomende reden is dat op onze eindbestemming van vandaag, n.l. het airport van Colima, een vrij kostbare kist met onderdelen en
gereedschap ligt opgeslagen die bij ons reeds genoemde eerdere bezoek in 2010 door een DFN,er was vergeten in te laden.
Na wat telefonische contacten heeft men ons verzekerd dat we de kist mee terug kunnen nemen, echter niet alvorens de opslagkosten worden voldaan.
En het is daar helemaal niet vreemd als we ook nog het nodige smeergeld moeten betalen.     
Bijgaand de foto van het Enterprise Inn in onze startplaats LEON waar we een nachtje hebben doorgebracht.
Gewaarschuwd als we zijn mengen we ons niet in het strijdgewoel, maar zijn wel op onze hoede.
Zoals gezegd is de start in LEON en wel op Guanajuato Intl.

We vliegen VFR de volgende route: 

MMLO - MMCY                   42 n.m.                Fullstop
MMCY - MMMM                  43 n.m.                Fullstop of Touch an Go naar keuze
MMMM- MMPN                   63 n.m.                Fullstop
MMPN - MMIA                     87 n.m.                Eindbestemming 
 

De airport zijn:

MMLO            Guanajuato Intl.                      LEON            Alt. 5972 ft
MMCY            Celaya Airport                        CELAYA        Alt. 5713 ft
MMMM           Gen.Francisco Mujica Intl.      MORELIA       Alt. 6017 ft
MMPN            Gen  Ignacio Lopez Rayon      URUAPAN     Alt. 5230 ft
MMIA             Colima Airport                        COLIMA         Alt. 2376 ft
 

Afstanden volgens FScommander ---------        Let goed op de hoogtes !!
          

 

Fijne vlucht. PH-JAP          Jaap van Megchelen

<< back<<

 

Stukje Oost Europa (IFR)

Een vlucht die ons naar drie landen zal brengen,nl.
Oostenrijk - Hongarije en Roemenie
en we doen daarbij de volgende luchthavens aan;
 

W.A.Mozart -  Salzburg
Vie              -  Wenen
Franz Liszt  -  Boedapest
Arad Intl.     -  Arad
 

W.A.Mozart is reeds sinds 1926 in gebruik en is benoemd naar Wolfgang Amadeus Mozart en heeft twee banen 16 / 34 met een lengte van 2750 m.
VIE
is de thuisbasis van Austrian Airways - Lauda Air en Niki. ( de naam Lauda en Niki is niet onbekend.
Niki Lauda, ex formule1 coureur is de eigenaar van deze twee luchtvaartmaatschappijen )
Er zijn vier banen, 11 / 29  met een lengte van 3500 m. en 16 / 34 met een lengte van 3600 m.

Franz Liszt
ligt op 12 km. zuidoost van de hoofdstad Boedapest en is op dit moment de grootste luchthaven van Hongarije.
Aanvankelijk was de naam Ferihegy, maar sinds maart 2011 gewijzigd in Franz Liszt.
Er zijn vier banen, 13L / 31R - lengte 3707 m. En 13R / 31L lengte 3010 m.

Aradportul
in Arad ligt op 3 km. westelijk van Arad in het westen van Roemenie en sinds 1937 in gebruik. Er zijn twee banen, 09 / 29 met een lengte van 2000 m.
Er zijn plannen om deze banen te verlengen naar 2500 m.
Op bijgaande foto de verkeerstoren van Wenen welke in 2005 is gebouwd en met 109 meter tevens de grootste verkeerstoren van Europa.

  

We starten in Salzburg en vliegen vervolgens in Oostelijke richting naar Wenen en zakken hierna af naar Boedapest en als laatste zuidoostelijk naar Arad.
 

De route is dan ook als volgt: 

LOWS - LOWW 145 n.m.        fullstop
LOWW- LHBP   120 n.m.        fullstop
LHBP  - LRAR   130 n.m.        fullstop

De airports zijn: 

LOWS        WA Mozart       Salzburg     Alt.1414 ft
LOWW       VIE                  Wenen        Alt.603 ft
LHBP         Franz List         Boedapest   Alt.498 ft
LRAR         Arad Intl.           Arad           Alt.355 ft
   

We vliegen IFR en de afstanden zijn volgens Fscommander.

Fijne vlucht  PH-JAP            Jaap van Megchelen

 

<< back<<

 

                                                                                                   

India  (IFR)

Madras, de officiele naam is Chennai, is qua grootte de vijfde stad van India, ligt in het zuidoosten in de deelstaat Tamil Nadu en is tevens de hoofdstad van
deze deelstaat. Madras ligt aan de oostkust aan de Golf van Bengalen en heeft een imposant strand met een lengte van 13 km. Bezienswaardigheden zijn o.a.:
 

Fort St George  Werd ooit gebouwd door de Britse India Company 

St Andrews Kirk Heeft z,n naam te danken aan de Schotse gemeenschap in Madras 

George Town De handelswijk van de stad. 

Egmore Een van de Britse woonwijken. 

Madras heeft maar liefst 4.5 miljoen inwoners. Grotere steden in India zijn o.a. Bombay - Delhi - Calcutta en Bangalore. 

Wij zijn inmiddels aangekomen in Madras en staan met onze toestellen op Chennai Int.Airport voor de volgende vlucht;
allereerst in westelijke richting naar Bangalore, vervolgens zuidwaarst naar Coimbatore en als laatste bestemming in het uiterste zuiden Trivandrum, gelegen aan de Zuid Chinese Zee

Op onderstaande foto het straatbeeld van Madras

 De route:

VOMM - tebam - VOBG            147 n.m.            Fullstop
VOBG - ugaba  - VOCB            122 n.m.            Fulstop of een Touch an Go naar keuze
VOCB - arona   - VOTV             153 n.m.            Eindbestemming 
 

De airports zijn: 

VOMM     Chennai Int.           --  Madras        Alt.    38 ft
VOBG      Bangalore   airport  --  Bangalore    Alt.2918 ft
VOCB      Coimbatore airport  --  Coimbatore  Alt.1303 ft
VOTV      Trivandrum   airport --  Trivandrum    Alt.   17 ft 
 

We vliegen IFR in een toestel naar keuze.  Afstanden volgens Routefinder. 
Fijne vlucht   PH - JAP   Jaap van Megchelen

 

<< back<<

 

US Indiana Indianapolis (IFR)

We zijn in de staat Indiana en op weg naar Indianapolis - hoofdstad en grootste stad van Indiana - welke ligt in het centrale deel van de staat.
Volgens de volkstelling van 2010 heeft de stad 830.000 inwoners.
Indianapolis is wellicht het bekendst vanwege de autoraces op de ovale baan n.l. de Indianapolis Motor Speedway - zie foto -.
De belangrijkste race op de Amerikaanse kalender is de Indianapolis 500 ook wel bekend als de Indycar-Series.
De Nederlander Arie Luyendijk, afkomstig uit Sommelsdijk en sinds 1984 woonachtig in Amerika, won deze race zelfs tweemaal
terwijl op z,n erelijst ook nog de 24 uur van Daytona prijkt.
Indianapolis Intl.Airport is de grootste luchthaven in de staat Indiana en ligt 11 km ten zuidwesten van Indianapolis.
Sinds 2006 is het de enige commerciele luchthaven in de Verenigde Staten die compleet wordt onderhouden door een private firma.
Op dit moment echter loopt er een procedure voor beeindiging van het managementcontract omdat BAA Limited er voor koos het contract niet te verlengen.
Inmiddels zijn we gearriveerd op Indianapolis Int.Airport en bereiden ons voor op de volgende route:
 

KIND    -    KCVG             210 n.m.        Fullstop
KCVG  -    KSDF              131 n.m.        Fullstop
KSDF  -    KEKX                38 n.m.        Eindbestemming
 

De airports;

KIND            Indianapolis Intl.                 Indianapolis        Alt.800 ft
KCVG          Northern Ky Intl.                 Cincinnatti 
         Alt.900 ft
KSDF          Louisville Intl.- Standiford     Louisville             Alt.505 ft
KEKX          Addington                           Elizabethtown     Alt.779 ft
 

We vliegen IFR in een toestel naar keuze.
Airport info via de volgende link -- http://www.airnav.com/airports/
Afstanden volgens routefinder.
 

Fijne vlucht  PH-JAP  Jaap van Megchelen  

 

<< back<<

 

Frankrijk  (VFR)

De vlucht van vandaag voert ons naar Frankrijk en wel naar Bretagne. Dit is een prachtig gebied wat voor elke vakantieganger wel het een
en ander in petto heeft zodat een ieder aan z,n trekken komt. En, niet onbelangrijk, de Bretonse keuken brengt een aantal fijne gerechten voort
die zelfs voor de verwende Hollander niet te versmaden zijn. Een bekende lekkernij is dan ook de Crepe suzette / Grand Marnier, een heerlijk nagerecht.
Met betrekking tot onze vlucht wel wat ongebruikelijk, maar hier stopt het geschreven bijschrift omdat alle informatie over het gebied te vinden is via de link -
http://www.france-voyage.com/frankrijk-gids/finistere.htm
Klik op de button - VIRTUEEL BEZOEK - en er verschijnt een videoreportage welke is opgebouwd aan de hand van een fotocollage met Nederlands gesproken tekst.
Zeker de moeite waard om wat meer te weten te komen over dit gedeelte van Frankrijk.
 

De route: 

LFRS    -     LFRZ            24 n.m.            naar keuze Full stop of T en G
LFRZ    -     LFRV            34 n.m.              ""                            ""
LFRV    -    LFRH             29 n.m.              ""                            ""
LFRH    -    LFRQ            32 n.m.              ""                            ""
LFRQ    -    LFRO            54 n.m.              ""                            ""
LFRO    -    LFRD            56 n.m.            Eindbestemming

De airports" 

LFRS                    Nantes Atlantique                 94 ft
LFRZ                    Montoir St.Nazaire                17 ft
LFRV                    Meucon Vannes                  444 ft
LFRH                    Lann Bihoue.Navy Lorient     173 ft
LFRQ                    Pluguffan - Quimper             301 ft
LFRO                    Lannion -  Lannion               296 ft
LFRD
                    Pleurtuit - St Malo  Dinard    221 ft 

Afstanden zijn volgens Fscommander.  Fijne vlucht  Jaap van Megchelen     PH-JAP

Noot:Dit gedeelte is
niet voor publicatie geschikt. Voor de FSX piloten is er via Spotnet een mooie scenery van maar liefst 7 GB te downloaden van geheel Bretagne. 
Dit zou dan via de bekende mond tot mond moeten gaan, bijv. een of twee weken voorafgaand aan deze sessie.                 

 

<< back<<

 

                                 

Venezuela  La Fria - Guanare   (VFR)

Merida ligt in een smal dal hoog in de Andes, 1.625 meter boven zeeniveau bij de voet van de hoogste berg in Venezuela.
Merida is een echte studentenstad, deze sfeer zie je terug in de vele restaurants, cafťs, theaters en culturele instellingen van de stad.
De ĎAndesmensení van dit gebied leven traditioneel nog gebruikmakend van oude landbouwmethodes. 
Merida is een gezellige studentenstad met prachtige parken en voorzieningen. De temperatuur in Merida ligt tussen 12įC en 26įC.
Onder de naam Santiago de los Caballeros de Mťrida werd de stad gesticht door kapitein Juan RodrŪguez SuŠrez.
Hij was afkomstig uit het Spaanse Mťrida, en met deze naam wilde hij zijn geboortestreek gedenken.
De ďcaballerosĒ (soldaten) waren de manschappen met wie hij het gebied had ingenomen.
Een zeer speciale bezienswaardigheid in Mťrida is de telefťrico. De telefťrico (ofwel de kabelbaan) is de belangrijkste attractie van de stad.
Deze baan is zowel de langste (12,5 kilometer) als de hoogste (tot aan 4765 meter) ter wereld.
Tijdens onze VFR vlucht van vandaag maken we o.a.een tussenstop in Merida, dus is de bovenstaande informatie mooi meegenomen,
maar de start van vandaag is in La Fria, gelegen in het westen van Venezuela.

De route is dan ook als volgt:

SVLF        -        SVVG        43 nm        fullstop
SVVG       -        SVMD        31 nm        fullstop
SVMD       -        SVVL         57 nm        fullstop of een T & G
SVVL        -        SVGU        54 nm        eindbestemming

De airports zijn:

SVLF        La Fria                          Airport               La Fria                     Alt.309 ft
SVVG       El Vigia                         Airport              Juan Pablo Perez      Alt.254 ft
SVMD       Merida                          Airport              Alberto Carnevalli      Alt.5011 ft
SVVL        Valera                           Airport             Antonio Nicolas         Alt.2064 ft
SVGU       Guanare                        Airport              Guanare                   Alt. 611 ft

We vliegen VFR in een toestel naar keuze.  Afstanden volgens FSCommander
Al deze velden zijn voor FSX via onderstaande link freeware te downloaden. Ga naar freeware scenery en tik in de zoekbalk Venezuela.
http://www.surclaro.com/fsx-scenery_c39_60_dateD.html

Fijne vlucht  PH-JAP    Jaap van Megchelen

 

Kabelbaan in het dal van Merida

 

 

<< back<<

 

 

                                                                                     

Venezuela  Caracas - Puerto Ayachuco   (IFR) 

De Boliviaanse Republiek Venezuela ligt in het noorden van Zuid Amerika en grenst in het noorden aan de Caribische Zee en de Atlantische Oceaan.
Voor de Venezolaanse kust liggen Aruba, Bonaire, Curacao, Isla Margarita en Trinidad en Tobago.
De hoofdstad is Caracas en ligt eveneens in het noorden. De officiele landstaal is Spaans.
Staatshoofd / Regeringsleider is Hugo Chavez - niet bepaald geliefd bij Westerse Regeringsleiders.
Het aantal inwoners is ca. 25 miljoen en de munteenheid is de Bolivar.
Doordat het gehele noorden van het land grenst aan zee is het vooral geliefd bij watersporters, met name surfers.
Wij als DFNers zijn vooral gekomen om dit gebied eens van boven te bekijken en onze start is in Caracas.
In feite vliegen we bijna in een rechte lijn van noord naar zuid.

De route is als volgt;

SVMP    -    SVJM        38 nm        Fullstop
SVJM     -    SVCL        59 nm        Fullstop
SVCL     -    SVSR        63 nm        Fullstop of een T & G
SVSR     -    SVPA      137 nm        Eindbestemming

De airports zijn :

SVMP        Metropolitano Intl.airport               Caracas                         Alt.   578 ft
SVJM        San Juan de Los Morros airport     San Juan de Los Morros  Alt. 1408 ft
SVCL        Calabozo airport                           Calabozo                        Alt.  332 ft
SVSR        San Fernando de Apure airport      San Fernando de Apure   Alt.  160 ft
SVPA        Puerto Ayachuco airport               Puerto Ayachuco             Alt.  249 ft

Net zoals bij de VFR sessie zij alle velden freeware te downloaden via onderstaande link :
http://www.surclaro.com/fsx-scenery_c39_0_dateD.html             

We vliegen IFR in een niet al te groot toestel. Afstanden volgens FSCommander

Fijne vlucht PH-JAP  Jaap van Megchelen

 

 

<< back<<

 

 

EK voetbal - OekraÔne / Polen 2012 (IFR)

Van 8 juni t/m 1 juli  2012 wordt in de OekraÔne en Polen het EK voetbal gehouden. Nederland heeft zich voor dit toernooi geplaatst en door loting is bepaald
dat Nederland de eerste drie groepswedstrijden in Charkov - OekraÔne zal spelen. In totaal zijn er acht speelsteden, 4 in Polen en 4 in de OekraÔne.
Charkov is een grauwe industriestad en toeristisch gezien weinig aantrekkelijk. Er zijn bijv. weinig hotels en accommodaties om grote supportersstromen onder te brengen. 
De OekraÔense overheid heeft daarom besloten dat er ca.10.000.  4 tot 6 persoon studentenkamers gevorderd zullen worden in de periode van 15 mei tot half juli - de
studenten moeten zich maar behelpen bij de ouders en familie aldus een woordvoerder van de gemeente. Echter, de betreffende kamers zijn over het algemeen
uitgeleefd en slecht onderhouden. Ook elektra en water zijn slechts mondjesmaat aanwezig. Vanaf 15 mei zullen deze kamers een opknapbeurt krijgen om zodoende
bij verhuur aan vooral het Oranje legioen een prijs van ca.40 a 50 euro p.p.p.d. op te kunnen brengen.
En net als in 2010 bij het WK voetbal wordt ook nu weer een beroep gedaan op  DFN. De uitnodiging is deze keer afkomstig van de KNVB die ons heeft gevraagd om alvast
een kijkje te nemen i.v.m. een aantal zaken die een grote supportersstroom nu eenmaal met zich meebrengt, met als extra handicap dat men daar zeer weinig van de
Engelse taal afweet, zo ook de vele politiemensen die alles in goede banen moeten leiden. ( dus woordenboekjes meenemen )

Ondanks dat heeft DFN toch besloten gehoor te geven aan het verzoek en zullen daarom een inspectietocht / vlucht maken in en rondom Charkov. 

De mascotte,s voor het toernooi zijn al bekend -- zie de foto -- en heten Slavek en Slavko, de haarkleur is in de kleuren van de gastlanden Polen en OekraÔne en verder
dragen ze shirts met de nummers 20 en 12 verwijzend naar 2012.
  

          

We bezoeken ook nog wat andere speelsteden in de OekraÔne en starten in LVIV,vandaar in oostelijke richting naar KIEV en vervolgens naar onze eindbestemming CHARKOV.

De route: 

UKLL        -        UKKK        258 nm  Fullstop
UKKK       -        UKHH        227 nm  Eindbestemming
 

De airports zijn : 

UKLL   Lviv  -           Lviv           Airport  Alt.1075 ft
UKKK  Kiev -           Zhuliany    Airport 
 Alt. 590  ft
UKHH  Charkov       Osnava Intl.Airport  Alt. 512  ft

We vliegen IFR in een toestel naar keuze. Afstanden volgens Route Finder.

Fijne vlucht    PH-JAP            Jaap van Megchelen

<< back<<

 

Mediterrane 

Recessie of niet, maar binnenkort zullen weer vele duizenden toeristen richting Middellandse Zee trekken voor een welverdiende vakantie.
Hierbij zijn  de Turkse Noord - West kust en de Griekse eilanden meestal een favoriete bestemming.
Dat is dan ook de reden dat wij alvast een voorproefje gaan nemen en een aantal typische vakantieplaatsen gaan bezoeken.
Onze start is in Dalaman - Turkije en gaan van daaruit naar het eiland Kos - Griekenland, vervolgens naar Samos en als laatste Chios.
 

De route ziet er dan ook als volgt uit: 

LTBS        -        LGKO        ca. 95 n.m.    Fullstop
LGKO       -        LGSM        ca. 56 n.m.    Fullstop
LGSM       -        LGHI          ca. 55 n.m.    Eindbestemming.
 

We vliegen VFR en voor de gebruikers van Plan-G is de route alvast vastgelegd in de bijgaande afbeelding. De route is eenvoudig zelf in te brengen.
Prettige vlucht.  PH-JAP  Jaap van Megchelen.


 

<< back<<

 

 

Italie    (IFR)

We zijn in de hoofdstad van de regio Toscane n.l. Florence aan de rivier de Arno. Deze plaats herbergt 370.000 inwoners en is o.a. de
geboorte/verblijfplaats van Leonardo da Vinci en Michelangelo, tevens een van de belangrijkste cultuurplaatsen van Europa.
Fijnproevers voelen zich hier direct op hun gemak vanwege een overdaad aan vooral bistro,s / en restaurants met de meest verfijnde
gerechten en natuurlijk heerlijke wijnsoorten. Wij hebben zojuist een bezoek gebracht aan wellicht het beste restaurant van Florence, n.l. Pallottino,
alwaar we een Bistecca ala Fiorentina hebben genuttigd - een soort T-Bone steak geroosterd op houtskool - afkomstig van het Chianinarund,
afkomstig uit de Valdichiana vallei en herkenbaar aan de geheel witte huid.
Voor de liefhebber, zie de link voor Italiaanse wijnen.  ttp://www.italie.nl/Toscana/3173/default.html
Aan boord bevinden zich een aantal Culinaire specialisten en Vinologen waar we de volgende route voor hebben uitgestippeld.
 

Op de foto de kathedraal Santa Maria del Fiore met een uitzicht over Florence. 

De route: 

LIRQ        -        LIRS        105 nm  fullstop
LIRS        -        LIRF          92 nm  fullstop
LIRF        -        LIRN        124 nm  Eindbestemming
 

De airports : 

LIRQ    Peretola / Firenze    Florence            Alt.148 ft
LIRS *  Grosseto                Grosseto            Alt.  19 ft
LIRF    Fiumicino                Rome                Alt.  18 ft
LIRN    Capodichino            Napels              Alt. 302 ft 
 

* Dit airport is de basis van de Italian Airforce maar wordt ook als commercieel airport gebruikt. 

We vliegen IFR in een toestel naar keuze. Afstanden zijn volgens Route Finder.

Fijne vlucht PH-JAP   Jaap van Megchelen

 

<< back<<



Bezoek aan de Aussies (1)
IFR

Canberra is de federale hoofdstad van het Gemenebest van Australie en ligt in het Australian Capital Territory. Het is op zes na de grootste stad van Australie
en heeft tal van bezienswaardigheden. Het aantal inwoners is ca. 365.000.
Luchthaven van Canberra is Canberra International Airport. Ondanks deze naam komen hier enkel binnenlandse vluchten binnen, hoofdzakelijk vanuit Sydney
en Melbourne. De landingsbaan is in 2007 verlengd voor grotere vliegtuigen, met name bedoeld voor buitenlandse staatshoofden (wanneer er wel internationaal gevlogen wordt)

Enkele malen per dag is er een treinverbinding met Sydney dat op 300 km afstand ligt.
Canberra beschikt over een lokaal busnetwerk dat alle wijken met het de verschillende centra verbinden. Verbindingen met andere steden (interstate) worden door
verschillende commerciŽle partijen uitgevoerd. Murrays en Greyhound rijden dagelijks meerdere diensten op Melbourne en Sydney.
De taxi is ook een veelgebruikt vervoersmiddel in Canberra. Op dagen dat het parlement zit is het echter zeer moeilijk taxi's te bemachtigen aangezien ze bijna
allemaal van en naar Parliament House rijden. De bevolking woont in verschillende door groenstroken gescheiden woonkernen, ieder met hun eigen winkelcentrum.
Hoewel het grootste deel van de bevolking uit ambtenaren bestaat is er een plaatselijke industrie, hoofdzakelijk ten behoeve van de plaatselijke bevolking. Er leven ook veel studenten.

Op de foto de city van Canberra

De start van onze IFR vlucht van vandaag is in Canberra voor de volgende route:

YSCB        -        YWOL        108 n.m.        Fullstop
YWOL       -        YSSY           67 n.m.        Fullstop
YSSY        -        YCNK           84 n.m.        Eindbestemming 

De airports zijn :
Canberra YSCB  alt. 1892 ft-------Wollongong YWOL  alt. 35 ft--------Sydney YSSY alt. 25 ft-------Cessnock YCNK  alt. 215 ft

We vliegen in een toestel naar keuze. Afstanden volgens Route Finder.
Prettige vlucht PH-JAP  Jaap van Megchelen.

 

<< back<<

 

 

Bezoek aan de Aussies (2) IFR

Ligt de plaats Cessnock nog vers in ons geheugen als eindbestemming van ons eerdere bezoek, zijn we opnieuw in deze plaats om een vervolg te
g
even aan dit gedeelte van Australie nl. New South Wales . Vanuit Cessnock zal onze eerste stop Port Macquarie zijn.
Port Macquarie is een stadje in deze Australische deelstaat . Het ligt ongeveer 390 kilometer ten noorden van Sydney en 570 kilometer ten zuiden
van Brisbane. Het dorp ligt aan de kust, ten zuiden van de monding van de rivier de Hastings en heeft ca.42.500 inwoners, aldus een kleine gemeenschap.
Tijdens onze stop gaan we naar de Hunter Valley, waar we mooie en bekende wijnhuizen zullen vinden. Van daaruit rijden we met onze huurauto's terug  
naar Port Macquarie. Port Macquarie is een leuke kustplaats met een gezellige haven. Het heeft nog een aantal historische gebouwen, zoals de St. Thomas kerk,
die in 1824 door gedetineerden werd gebouwd en een van de oudste kerken van AustraliŽ is. Grote kans dat we hier ook echte Koalaís gaat zien,
want Port Macquarie heeft een echt Koala ziekenhuis, maar ook een mooi Koala Park even buiten het centrum. Ook ligt hier de Cassegrain Winery,
waar we wijn kunnen proeven, maar ook kunnen picknicken of barbecueŽn.

Bij de foto: weer eens wat anders, Kerst in Port Macquarie - met de korte broek !

Dit tweede gedeelte van ons bezoek omvat de volgende route:

Cessnock - YCNK -         -        Port Macquarie - YPMQ -     124 n.m. Fullstop               Alt. 215 ft en 16 ft
Port Macquarie - YPMQ -  -       Coffs Harbour   - YSCH -        71 n.m. Fullstop               Alt.  16 ft en  22 ft
Coffs Harbour - YSCH -    -        Lismore           -  YLIS  -        90 n.m. Eindbestemming. Alt.   22 ft en 39 ft      

We nemen hetzelfde toestel als in het eerste gedeelte van ons bezoek en vliegen opnieuw IFR
Afstanden volgens Routre Finder.
Fijne vlucht PH-JAP  Jaap van Megchelen

 

<< back<<

 

Corfu VFR

We zijn in het noorden van Griekenland in Thessaloniki en staan op Makedonia Airport en maken ons op voor een VFR vlucht naar Corfu,
maar allereerst wat informatie over dit eiland.
Corfu is op drie kleine eilandjes na het meest noordelijke eiland van de Ionische archipel van Griekenland. De noordoostkust ligt op 2 kilometer
van de kust van Albanie en de zuidoostkust op 10 kilometer van het vasteland van Griekenland. Het totale oppervlakte van Corfu bedraagt 592 km2
met een kustlijn van 217 kilometer. De lengte van eiland is ongeveer 60 kilometer en de breedte varieert van 4 tot 30 kilometer. Het eiland Corfu heeft
ongeveer 125.000 inwoners, waarvan er 50.000 wonen in de hoofdstad Kerkyra (Kerkira).
Corfu heeft meer dan 3,5 miljoen olijfbomen en het is dus geen wonder dat je hier goede olijfolie kunt kopen. Ook heeft Corfu wijngaarden (veelal in het noorden)
en citrusvruchten. Belangrijkste inkomstenbron is het toerisme - sinds kort doet Brussel aardig mee - . Jaarlijks bezoeken meer dan 1,5 miljoen
toeristen van over de hele wereld het groene Griekse eiland. Ongeveer 30% van de Corfioten werkt in de toeristenbranche of aanverwante bedrijven.
Corfu heeft een internationale luchthaven Ioannis Kapodistrias nabij de hoofdstad Kerkyra (Kerkira).
Het vliegveld heeft 1 landingsbaan (ook wel baan 35 genoemd) van 2375 meter en ligt twee meter boven zeeniveau.

 

De route is als volgt:

LGTS            -            LGLR                58 n.m.    Fullstop
LGLR            -            LGIO                 75 n.m.    Fullstop
LGIO            -             LGKR                42 n.m.    Eindbestemming

De airports zijn:

LGTS        Makedonia Airport - Thessaloniki   Alt.   26 ft
LGLR        Larisa AB  Airport - Larisa            Alt.  237 ft
LGIO         Ioannina    Airport - Ioannina         Alt. 1567 ft
LGKR        Kapodistrias Airport - Kerkyra      Alt.    10 ft   

We vliegen VFR in een klein toestel.  Afstanden volgens FS Commander. 
Fijne vlucht  PH-JAP  Jaap van Megchelen. 

  Links:

  1. http://www.korfoe.nl/images/stories/corfu-korfoe-paleokastritsa130.jpg
  2. http://www.corfupagina.nl/
  3. http://www.griekenland.net/

 

<< back<<